سخت‌ترین زبان دنیا کدام است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اگر آدم کنجکاوی باشید احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده است که سخت‌ترین زبان دنیا برای یادگیری کدام است. ممکن است حدس‌هایی هم زده باشید. زبانی چینی؟ زبان عربی؟ و یا حتی زبان روسی؟ این سوال مخصوصا زمانی به وجود میاید که در حال یادگیری زبان جدید باشید و با چالش جدی برای یادگیری زبان روبرو هستید.

امروزه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که به طور گسترده ارتباطات حرف اول را می‌زند و بیش از پیش به تمام فرهنگ‌ها و جوامع دنیا نزدیک شده‌ایم. بنابراین افرادی که به جز زبان مادری خود به یک یا چند زبان زنده دنیا مسلط هستند دارای مزیت‌ زیادی نسبت به بقیه می‌باشند. اگرچه منابع یادگیری زبان‌های زنده دنیا به طور گسترده در دسترس همگان می‌باشد و آموزش آن را آسان کرده است، ولی این حقیقت که برخی از این زبان‌ها نسبت به بقیه سخت‌تر هستند و زمان بیشتری برای یادگیری نیاز دارند هم انکارناپذیر است. در ادامه سعی می‌کنیم این سوال را پاسخ دهیم که سخت‌ترین زبان‌های دنیا کدامند.

 

چه چیزی یادگیری یک زبان را دشوار می‌کند؟

قبل از اینکه به معرفی لیست زبان‌های سخت دنیا برسیم بد نیست به عواملی که باعث سخت شدن یادگیری یک زبان می‌شود بپردازیم.

شاید بتوان اصلی‌ترین عامل را تفاوت ساختاری زبان مادری خود با زبان جدیدی که درحال یادگیری هستید عنوان کرد. به نظر می‌رسد زمانی که بزرگسالان چیز جدیدی را آموزش می‌بینند، تلاش می‌کنند آن را به روش‌ها و عادت‌های قدیمی فرا بگیرند. به همین دلیل، یادگیری یک زبان جدید برای فرد بزرگسال می‌تواند یکی از دشوارترین تلاش‌هایی باشد که فرد به عهده می‌گیرد. با این حال غیر ممکن نیست.

در نقطه مقابل کودکان به دلیل ذهن بازتری که دارند و آمادگی آن‌ها برای یادگیری موضوعات جدید، راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانند زبان جدید را آموزش ببینند.

مزایای دو زبانه (Bilingual) بودن چیست؟

  • می‌تواند باعث بهبود عملکرد مغز شما شود و تاثیر مثبتی روی آن بگذارد.
  • می‌توانید از برخی مزیت‌های تحصیلی از جمله بورسیه و پذیرش تحصیلی استفاده کنید.
  • ارزش بسزایی در محیط کار برای شما ایجاد می‌کند.
  • می‌تواند ارتباط مستقیم با سلامت جسم و روان شما داشته باشد.
  • صحبت کردن به دو زبان می‌تواند باعث افزایش قابلیت‌های ذهنی شما شود.
  • می‌توانید در سفرهای خارجی از آن استفاده کنید و به راحتی ارتباط برقرار کنید.
  • ممکن است فرصت‌های جدید اجتماعی را برای شما فراهم کند.
  • تسلط به زبان دوم می‌تواند یادگیری زبان‌های جدید را راحت‌تر کند.
  • می‌توانید به فرزندان خود آموزش دهید و آن‌ها هم زبان جدیدی را فراگیرند.

 

10 نمونه از سخت‌ترین زبان دنیا

موسسه خدمات خارجی ایالات متحده (FSI) بر اساس شاخص‌های معین و دقیق لیستی از 10 زبان از سخت‌ترین زبان دنیا را منتشر کرده است که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. این موسسه با بیش از 70 سال تجربه در آموزش دیپلمات‌های آمریکایی و کارمندان امور خارجه، دارای 800 زیرمجموعه در اکثر نقاط دنیا 70 زبان خارجه را تدریس می‌کند و می‌توان تحقیقات انجام شده آن را جامع و معتبر دانست. این 10 زبان عبارتند از:

1) زبان چینی ماندارین – Manderin

این زبان را می‌توان رایج‌ترین زبان دنیا دانست که بیش از 1 میلیارد و 300 میلیون نفر به آن سخن می‌گویند. طبق بررسی‌ها و تحقیقات صورت گرفته زبان چینی ماندرین در صدر لیست سخت‌ترین زبان‌های دنیا برای یادگیری شناخته شده که در عین حال فواید زیادی هم دارد. به طور کلی زبان چینی از 13 زبان مختلف تشکیل شده که در این بین زبان چینی ماندرین بیشترین استفاده کننده را شامل می‌شود.

یادگیری کاراکترهای چینی دشوار و زمان‌بر است زیرا دارای بیش از 100 نوع کاراکتر مختلف می‌باشد. این امر سبب شده تلفظ صوتی آن دشوار شود و چندین سیستم رونویسی آوایی وجود داشته باشد. در نتیجه افراد کمتری علاقه دارند زبان چینی ماندرین را آموزش ببینند.

در حال حاضر شناخته‌شده ترین سیستم رونویسی آوایی سیستم لاتین نویسی پین‌یین است که به طور رسمی در چین و اکثر انتشارات چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه این سیستم از حروف الفبای انگلیسی (لاتین) برای کمک به زبان آموزان استفاده می‌کند اما کماکان تلفظ صحیح و بیان آوایی کاراکترهای چینی ممکن است دشوار باشد.

یکی دیگر از سختی‌های زبان چینی ماندرین مربوط به سیستم صوتی زبان چینی است که از چهار تُن مختلف تشکیل شده است. یعنی کلماتی که تمامی صامت‌ها و مصوت‌های آن کاملا مشابه هم هستند ولی ممکن است به اشکال متفاوتی تلفظ شوند و در نتیجه معانی متمایز از یکدیگر داشته باشند. جالب است، نه؟

 

2) زبان عربی – Arabic

عربی را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های شناخته شده دانست. این زبان، زبان بین‌المللی جهان عرب و یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل متحد در کنار انگلیسی، فرانسوی، چینی، روسی و اسپانیایی است. شاید علت اینکه رتبه دوم سخت‌ترین زبان‌های موجود به این زبان اختصاص گرفته چندان دور از ذهن نباشد.

به طور کلی دو استاندارد نوشتاری برای زبان عربی تعریف شده است: استاندارد کلاسیک و استاندارد مدرن. احتمالا بتوانید حدس بزنید که آنچه در قرآن و ادبیات کهن عربی شاهد آن هستیم مربوط به استاندار کلاسیک می‌باشد. در مقابل استاندارد مدرن نوعی است که امروزه همه عرب‌زبانان از آن استفاده می‌کنند و واژگان متفاوتی نسبت به نوع کلاسیک دارد.

در کنار این زبان عربی مورد استفاده در هر منطقه عرب زبان متمایز و خاص آن منطقه می‎باشد. یعنی نه تنها شیوه نگارش حروف مشابه هم نیستند بلکه اعداد هم با یکدیگر متفاوت هستند.

اما مهمترین دلیل سختی زبان عربی و آنچه که آن را از بسیاری از زبان‌های رایج دنیا متمایز کرده مربوط به سیستم صوتی تلفظ حروف است که با انقباض حلق و بالا آمدن پشت زبان همراه است. یعنی شما باید حرف “ذ” را متفاوت از حروف “ض” و “ظ” تلفظ کنید تا مخاطب به طور مشخص و دقیق متوجه منظور شما بشود. در ابتدا ممکن است این کار سخت باشد اما غیر ممکن نیست و با کمی تمرین می‌توان به آن تسلط پیدا کرد.

مواردی که عنوان شد همانند نوک کوه یخ هستند که قابل رویت می‌باشد. بخش عمده‌ی کوه یخ زیر آب قرار دارد و نمی‌توان آن را دید. یعنی زبان عربی هم بسیار بیشتر از آنچه که بیان شد سخت و طاقت‌فرسا برای یادگیری است. اگر بتوانید تسلط روی زبان عربی پیدا کنید این شانس را دارید که با بیش از 220 میلیون نفر در 35 کشور جهان ارتباط برقرار کنید و به راحتی با آن‌ها صحبت کنید.

 

3) زبان ژاپنی – Japanese

در حال حاضر بیش از 130 میلیون نفر در سرتاسر جهان به این زبان صحبت می‌کنند. اگرچه بسیاری از کلمات از زبان چینی وارد زبان ژاپنی شده‌اند اما این دو کاملا متفاوت از هم بوده و حتی یادگیری آن برای چینی زبانان هم دشوار است. بعلاوه هنگام صحبت کردن بین لحن زنانه و لحن مردانه تفاوت وجود دارد که باید آن را در نظر گرفت و همین امر سبب شده زبان ژاپنی در رتبه سوم سخت‌ترین زبان دنیا قرار گیرد.

در زبان فارسی و بسیاری از زبان‌های دیگر از جمله انگلیسی ترتیب کلمات در جمله بسیار مهم است. به عنوان مثال در زبان انگلیسی اگر عبارت “Is it” در جمله استفاده شود بار معنایی آن را پرسشی می‌کند. همچنین استفاده از “It is” در جمله به معنای تاکید و خبر است. این تفاوت‌های ساده و ملموس باعث می‌شود ساختار و معنی جمله تغییر کند. در حالی که در زبان ژاپنی این کار با افزون یا تغییر دادن پایان کلمات انجام می‌شود و همین باعث سختی درک و یادگیری آن خواهد شد.

به طور کلی زبان ژاپنی از سه نوع سیستم نوشتاری جداگانه استفاده می‌کند: کاتاکانا (Katakana)، هیراگانا (Hiragana) و کانجی (Kanji). خوشبختانه تعدد فراوان انیمه‌های ژاپنی باعث شده یادگیری این زبان برای زبان‌آموزان راحت شده باشد.

بیشتر بخوانید: لیست حروف کانجی

 

4) زبان مغولی – Mangolian

به نسبت زبان‌های قبلی، مغولی زبان کمتر شناخته شده‌ای است که در 4 کشور و حدودا توسط 5 میلیون نفر استفاده می‌شود. زبان ملی مغولستان در واقع خَلخا (Khalkha) است که فقط یکی از چند گونه مغولی می‌باشد.

خط سنتی مغولستان از بالا به پایین در ستون‌های عمودی و از چپ به راست نوشته می‌شود. این در حالی است که الفبای سیریلیک (Cyrillic) مدرن مغولی همانند بسیاری از زبان‌ها از چپ به راست و به صورت افقی است.

به دلیل اینکه افرادی که مغولی صحبت می‌کنند درصد بسیار کمی از کل جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، میزان دسترسی به این زبان محدود است و همین امر سبب می‌شود یادگیری الفبا و سیستم صوتی آن دشوار باشد.

5) زبان فنلاندی – Finnish

کمی که از کشورهای آسیایی و زبان‌های رایج آن دور شویم به کشور فنلاند در شمال اروپا می‌رسیم. کشوری با کمتر از 6 میلیون نفر جمعیت که این خود می‌تواند دلیل محکمی برای سختی یادگیری آن به دلیل دسترسی پایین باشد. زبان فنلاندی را می‌توان پنجمین مورد از لیست سخت‌ترین زبان دنیا دانست.

زبان رسمی این کشور فنلاندی است و اصلی‌ترین عاملی که باعث دشوار بودن این زبان می‌شود سیستم هماهنگی واکه‌ای آن است. این سیستم ویژگی آوایی برخی از زبان‌هاست محدودیت‌هایی در تلفظ و گویش ایجاد می‌کند و مانع از استفاده از حروف صدادار کشیده مانند ” آ – ای – او ” و صدادار کوتاه مانند ” اِ – اِ – اُ ” در یک واژه می‌شود. به عنوان مثال در این سیستم صالِح تبدیل می‌شود به صالیح، دانِش تبدیل می‌شود به دانیش و کلماتی از این قیبل.

اگر بتوانید تسلط کافی را روی این سیستم پیدا کنید تقریبا از بخش دشوار یادگیری فنلادی عبور کردید و مسیر هموارتر خواهد بود.

 

6) زبان روسی – Russian

الفبای سیریلیک که برای زبان مغولی در بالا اشاره کردیم را به یاد دارید؟ الفبای زبان روسی دقیقا از همان خط نشات گرفته است. بیش از 260 میلیون نفر در سرتاسر جهان به این زبان سخن می‌گویند و این ما را مجاب کرده آن را در لیست خود بیاوریم.

اما این دلیل نمی‌شود سختی یادگیری آن را فراموش کنیم. مهم‌ترین عامل آن هم دشواری تلفظ واژه‌های آن است. هر چند به دلیل وجود رسانه‌های جمعی متعدد باعث شده یادگیری آن راحت‌تر شود.

 

7) زبان لهستانی – Polish

شاید یادگیری آلمانی برای یک انگلیسی زبان کار دشواری نباشد ولی یادگیری زبان لهستانی که همراه با زبان ترکی، ایسلندی، یونانی، کرواتی و فنلاندی است قطعا کار مشکلی خواهد بود. لهستانی پس از زبان روسی رایج ترین زبان در اسلاوی غربی و دومین زبان اسلاوی است.

زبان لهستانی کلمات زیادی را از زبان‌های لاتین، آلمانی، بلاروسی و اوکراینی وام گرفته است. 9 حرف از الفبای زبان لهستانی در انگلیسی وجود ندارد و همانند دیگر زبان‌های اسلاوی غربی دارای استرس در ادای کلمات می‌باشد.

سختی این زبان به طور عمده در تلفظ کلمات و لغات است. احتمالا شما هم در تلوزیون مسابقات فوتبال یا والیبال تیم ملی لهستان را دیده‌اید و بارها تلاش کردید نام پشت پیراهن بازیکن را بخوانید که البته تلاشی بیهوده و بی نتیجه است. استفاده افراطی از حروف S، C و Z در یک کلمه کنار هم باعث شده تلفظ کلمات دشوار شود و زبان لهستانی حالت تهاجمی برای زبان آموزان داشته باشد.

 

8) زبان تایلندی – Thai

تا اینجا با 7 مورد از سخت‌ترین زبان دنیا آشنا شدیم. در اینجا قصد داریم زبان تایلندی را به عنوان عضوی دیگر از این لیست بررسی کنیم. این زبان از سه زبان لائو (Lao)، سانسکریت (Sanskrit) و خمر کهن (Old Khmer) گرفته شده است. همانند زبان چینی یکی از دشواری‌های این زبان این است که ممکن است چندین حرف که یک صامت یکسان را نشان می‌دهند دارای معانی متفاوتی باشند. دلیل اصلی این امر وجود 5 تُن (لحن) متفاوت در زبان تایلندی است.

شکل نوشتاری و گفتاری زبان تایلندی دو نوع کاملا متفاوت دارد که بسته به شرایط اجتماعی می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند؛ این بدان معناست که ناچارا باید آن‌ها را حفظ کنید. اگر بتوانید به اندازه کافی روی زبان تایلندی مسلط شوید قادر خواهید بود زبان لائوسی را نیز متوجه شوید.

9) زبان کره‌ای – Korean

تقریبا بیش از 75 میلیون نفر در دنیا به زبان کره‌ای صحبت می‌کنند و از این حیث این زبان را در جایگاه سیزدهم قرار می‌دهد. 72 میلیون نفر در کره جنوبی و3 میلیون نفر در کره شمالی به طور رسمی از این زبان استفاده می‌کنند.

با ظهور و گسترش سریال‌های کره‌ای و ترانه‌های پاپ کره‌ای (K-Pop) میزان توجه به این زبان افزایش یافته و به یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها برای یادگیری تبدیل شده است. زبان کره‌ای از دو سیستم نوشتاری متفاوت Hangul و Hanja استفاده می‌کند.

نکته جالب در مورد زبان کره‌ای آن است که اتفاق نظر در مورد ریشه این زبان وجود ندارد. عده‌ای آن را نزدیک به زبان ژاپنی و برخی آن را برگرفته از زبان گروه آلتایی (مغولی، تونگوس و ترکی) می‌دانند.

آنچه این زبان را مشکل می‌کند این است که چطور حروف را در قالب‌های هجا ترکیب کنید و با آن کلمه بسازید. همچنین عادت کردن به دستور زبان کره‌ای ممکن است برای برخی از زبان‌آموزان سخت باشد. زیرا همانند زبان فارسی، ساختار جمله به گونه‌است که فعل در انتها ظاهر می‌شود و این می‌تواند برای انگلیسی زبانان در ابتدا نامانوس و دشوار باشد.

 

10) زبان مجارستانی – Hungarian

آخرین مورد از این لیست مربوط به زبان مجارستانی است. این زبان توسط حدودا 10 میلیون نفر در کشور مجارستان در جنوب قفقاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. سختی و عجیب بودن این زبان از حروف الفبای آن مشخص است و خبر از یک چالش جدی برای زبان آموزان می‌دهد.

خود کلمه گرجستان در این زبان به Sakartvelo ترجمه می‌شود که به شکل საქართელო نوشته می‌شود. علاوه بر ساختار زبانی نامانوس و گیج‌کننده، اصوات در زبان گرجی، انگلیسی زبانان را وارد دور باطلی می‌کند. زیرا با ایجاد توقف‌هایی در دهانه‌ی حنجره، تفاوت‌های دو صدای مشابه را تولید می‌کنند. به عنوان مثال p و ‘p (که به ترتیب به صورت ფ و პ نوشته می‌شوند) ولی تلفظ آن‌ها کاملا با هم فرق دارد.

گرجی‌ها به اینکه خارجی‌ها به زبان آن‌ها صحبت کنند عادت ندارند و احتمالا تا قبل از اینکه در این زبان مهارت پیدا کنید منظور شما را به سختی متوجه خواهند شد.

جمع‌بندی

آنچه مسلم است یادگیری زبان جدید همواره چالش جدی برای افراد بوده و نیازمند صرف زمان و تلاش فراوان می‌باشد. در این بین یادگیری برخی از زبان‌ها سخت‌تر بوده و اگر الزامی برای یادگیری آن دارید نیازمند برنامه مدون و راهنمای مناسب می‌باشید. قطعا هیچ کاری غیرممکن نیست و در هر سنی که باشید و انگیزه کافی را هم داشته باشید می‌توانید حتی سخت‌ترین زبان دنیا را هم یاد بگیرید.

بنیاد مطالعات چین با سابقه برگزاری کلاس‌های آموزش زبان چینی تنها موسسه‌ای است که به طور تخصصی دوره‌های آموزش زبان چینی را برگزار می‌کند. شما می‌توانید برای آگاهی از شرایط کلاس‌های آموزشی با ما تماس بگیرید و از راهنمای‌های تیم متخصص ما بهره‌مند شوید.

آموزش‌ زبان‌ چینی     ۰۲۱۶۶۱۲۳۰۸۶
ثبت‌ شرکت‌ در‌ چین   ۰۲۱۶۶۱۲۷۹۹۸
تحصیل‌ در چین         ۰۲۱۸۸۰۶۰۶۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

آزمون BCT + اطلاعات جامع و هزینه ها
آیا در نظر دارید آزمون های زبان چینی را انجام...
0 تا 100 موفقیت در آزمون MCT
آموزش و یادگیری زبان‌های خارجی همواره اهمیت زیادی داشته و...
آزمون HSKK چیست و بر چه مهارتی تمرکز دارد؟
  آیا به تسلط بر زبان چینی توجه کرده اید؟...
آزمون YCT برای چه سطحی از زبان آموزان می باشد و چه ویژگی هایی را دارد؟
اگر به تسلط بر زبان چینی اندیشید، آزمون YCT ممکن...
آزمون HSK چیست و چه اهمیتی دارد؟
سلام به علاقمندان زبان! آیا مشتاق صعود به کوه مهارت...
بلاگ
از بلاگ ما دیدن کنید
جدید ترین و بروز ترین اطلاعات
اینجا کلیک کنید
آموزش زبان چینی
بنیاد بین المللی چین با بیش از 10 سال تجربه در زمینه‌ی آموزش زبان با بهره‌گیری از مدرسین کار آزموده و داشتن بیش از 600 زبان‌آموز در تهران، توانسته است رتبه نخستِ آموزش زبان چینی را به خود اختصاص دهد.
آموزش با بروز ترین متد ها
اینجا کلیک کنید
خدمات ترجمه
با بنیاد ملی چین میتوانید متون خود را یه سریع ترین شکل و با کیفیت بالا ترجمه کنید.
کیفیت و زمان
را با ما تجربه کنید
اینجا کلیک کنید