پدر ادبیات چین کیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ادبیات چینی یکی از قدیمی ترین و تاثیرگذارترین نوشته های جهان است. به عنوان رسانه ای برای ثبت وقایع مهم، انتقال داستان های فرهنگی و حتی بیان عقاید سیاسی استفاده شده است. اما اولین کسی که ادبیات چینی را به وجود آورد چه کسی بود؟

در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چه کسی به طور گسترده به عنوان “پدر” ادبیات چینی شناخته می شود، آثار او در مورد چه بودند و چگونه چشم انداز ادبی چین را برای صدها سال شکل دادند.

همچنین به این خواهیم پرداخت که چرا آثار او هنوز هم امروزی هستند و چه چیزی می تواند در مورد فرهنگ خودمان به ما بیاموزد.

معرفی پدر ادبیات چینی

مدعیان زیادی برای کسب عنوان پدر ادبیات چینی وجود دارد. اولین نمونه های شناخته شده از نوشتار چینی به استخوان های پیشگویی اواخر سلسله شانگ برمی گردد، اما تا زمان سلسله کین بود که خط یکپارچه ایجاد شد. این خط که با نام Seal Script شناخته می شود، منحصراً برای اسناد و کتیبه های رسمی استفاده می شد.

اولین اثر مهم ادبیات چینی شی جینگ (کتاب ترانه ها) بود، مجموعه ای از آهنگ ها و اشعار عامیانه مربوط به قرن های 11 تا 7 قبل از میلاد. شی جینگ اغلب به کنفوسیوس (551-479 قبل از میلاد) نسبت داده می شود که او نیز پدر فلسفه چینی به شمار می رود.

 

پدر ادبیات چین

یکی دیگر از آثار مهم اولیه، چو سی (آوازهای چو)، مجموعه ای از اشعار است که توسط نویسندگان مختلف در ایالت چو در دوره کشورهای متخاصم (قرن 5-3 قبل از میلاد) سروده شده است. شناخته‌شده‌ترین شعر از این مجموعه، «لی سائو» («برخورد با اندوه») است که به شاعر کو یوان (حدود 340 تا 278 قبل از میلاد) نسبت داده شده است.

تائو کیان (365-427 پس از میلاد)، همچنین به نام تائو یوانمینگ، شاعر و دانشمندی بود که در زمان سلسله جین شرقی زندگی می کرد. او بیشتر به خاطر اشعار شبانی اش که زندگی روستایی را با قدردانی از لذت های ساده اش توصیف می کند، شناخته شده است. تائو کیان یکی از مهم ترین شاعران تاریخ ادبی چین به حساب می آید.

سلسله تانگ (618-907 بعد از میلاد) دوران طلایی بود.

قدیمی ترین ادبیات چینی چیست؟

رقبای زیادی برای عنوان ” قدیمی ترین ادبیات چینی ” وجود دارد. اگر آن را به یک ژانر خاص محدود کنیم، قدیمی ترین ادبیات چینی احتمالاً I Ching یا «کتاب تغییرات» است. قدمت این متن باستانی حداقل به قرن هشتم قبل از میلاد برمی‌گردد و شامل مجموعه‌ای از روش‌های پیشگویی است که برای تصمیم‌گیری در مورد مسائل مهم استفاده می‌شد.

از دیگر مدعیان عنوان قدیمی ترین ادبیات چین می توان به شی جینگ یا “کتاب ترانه ها” اشاره کرد. این متن مجموعه ای از ترانه ها و اشعار عامیانه است که قدمت آن به قرن دهم قبل از میلاد می رسد. شی جینگ بخش مهمی از فرهنگ چینی است و تأثیر قابل توجهی بر آثار بعدی شعر و ادبیات داشته است.

 

قدیمی ترین شکل ادبیات چینی چیست؟

بستگی به این دارد که این اصطلاح را چگونه تعریف کنید. اگر آی چینگ را قدیمی‌ترین شکل ادبیات چینی بدانیم، می‌توان گفت که این متن باستانی پدر تمام آثار بعدی در این ژانر است. با این حال، اگر شی جینگ را قدیمی ترین شکل ادبیات چینی بدانیم، می توان گفت که این متن پدر تمام آثار بعدی دیگر در این ژانر است. در نهایت، این به هر فردی بستگی دارد که تصمیم بگیرد چه کسی پدر ادبیات چین است.

اولین بار ادبیات چینی چه زمانی ثبت شد؟

ادبیات چین برای اولین بار در زمان سلسله ژو (1046-256 قبل از میلاد) ثبت شد، زمانی که آثار ادبی بر روی لوح های برنزی و سنگی حک شد. اولین قطعه ادبی شناخته شده چینی شعری به نام “قانون یائو” است که توسط پادشاه حکیم یائو سروده شده است. در زمان سلسله هان (206 قبل از میلاد تا 220 پس از میلاد)، نثر به طور فزاینده ای رواج یافت و بسیاری از آثار مشهور این دوره، مانند “سوابق مورخ بزرگ” و “عاشقانه سه پادشاهی” هنوز خوانده و مطالعه می شوند. امروز همچنین در زمان سلسله هان بود که اولین رمان های چینی مانند «سفر به غرب» و «حاشیه آب» نوشته شد.

 

موسسه بین‌المللی بنیاد چین تمامی خدمات مربوط به کشور چین، در ایران را انجام می‌دهد. برخی از این خدمات شامل: آموزش زبان چینی، ثبت برند در چین، ثبت شرکت در چین، واردات از چین، صادرات به چین، تبدیل ارز چینی، تحصیل در چین و … است.

آموزش‌زبان‌چینی   ۰۲۱۶۶۱۲۳۰۸۶
ثبت‌شرکت‌در‌چین  ۰۲۱۶۶۱۲۷۹۹۸
تحصیل‌درچین       ۰۲۱۸۸۰۶۰۶۰۱

 

دیدگاهتان را بنویسید

آزمون BCT + اطلاعات جامع و هزینه ها
آیا در نظر دارید آزمون های زبان چینی را انجام...
0 تا 100 موفقیت در آزمون MCT
آموزش و یادگیری زبان‌های خارجی همواره اهمیت زیادی داشته و...
آزمون HSKK چیست و بر چه مهارتی تمرکز دارد؟
  آیا به تسلط بر زبان چینی توجه کرده اید؟...
آزمون YCT برای چه سطحی از زبان آموزان می باشد و چه ویژگی هایی را دارد؟
اگر به تسلط بر زبان چینی اندیشید، آزمون YCT ممکن...
آزمون HSK چیست و چه اهمیتی دارد؟
سلام به علاقمندان زبان! آیا مشتاق صعود به کوه مهارت...
بلاگ
از بلاگ ما دیدن کنید
جدید ترین و بروز ترین اطلاعات
اینجا کلیک کنید
آموزش زبان چینی
بنیاد بین المللی چین با بیش از 10 سال تجربه در زمینه‌ی آموزش زبان با بهره‌گیری از مدرسین کار آزموده و داشتن بیش از 600 زبان‌آموز در تهران، توانسته است رتبه نخستِ آموزش زبان چینی را به خود اختصاص دهد.
آموزش با بروز ترین متد ها
اینجا کلیک کنید
خدمات ترجمه
با بنیاد ملی چین میتوانید متون خود را یه سریع ترین شکل و با کیفیت بالا ترجمه کنید.
کیفیت و زمان
را با ما تجربه کنید
اینجا کلیک کنید