بهترین روش یادگیری زبان چینی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زبان چینی تفاوت‌هایی با زبان‌های دیگر دارد؛ بنابراین یادگیری این زبان نیازمند اصول و روش‌های خاص خود است. در ادامه قصد داریم بهترین روش یادگیری زبان چینی را شرح دهیم.

زبان چینی، رایج ترین زبان در جهان، و جزو چالش برانگیزترین زبان‌ها است. چینی به جای الفبا، هزاران کاراکتر دارد. علاوه بر این، زبان تونال است، بنابراین نحوه ادای یک کلمه می تواند معنای آن را کاملاً تغییر دهد.

پس مزایای زبان چینی چیست و چرا باید این زبان را یاد بگیریم؟ به عنوان مثال، چین یک قدرت مهم در اقتصاد جهانی و امور سیاسی جهانی است. همچنین، این کشور تاریخ جذابی دارد و فرهنگ و غذاهای آن مدت‌هاست بر همسایگان و غرب تأثیر گذاشته است.

کری ویبی، پروفسور زبان چینی در کالج میدلبری در ورمونت می گوید: «این یک فرهنگ کاملاً شگفت انگیز و غنی است. اگر چینی را یاد نگیریم، واقعاً خودمان را ازدست یابی به حجم عظیمی از اطلاعات انسانی، فرهنگ و زیبایی و عمق تفکری که اروپایی‌ها به‌ طور سنتی از آن آگاه نبوده‌اند، مسدود می‌کنیم.»

قدم های اصولی یادگیری زبان چینی

همانطور که گفته شد زبان چینی تفاوت های اساسی با دیگر زبان ها دارد؛ بنابراین نمی توان از همان روش های معمول که برای یادگیری زبان های دیگر، مانند انگلیسی استفاده می کریم بهره ببریم. در ادامه بهترین روش یادگیری زبان چینی را به صورت قدم به قدم توضیح داده ایم.

مرحله یکم : مشخص کردن این که آیان زبان چینی برای شما کارآمد هست یا نه؟

بهتر است اول از همه برای خودتان مشخص کنید که آیا زبان چینی برای شما کاربردی دارد یا نه، یادگیری زبان چینی برای همه مناسب نیست و نیاز به سرمایه گذاری زمان گرانبهای زیادی برای روان شدن در آن دارد.شما می‌توانید ابتدا درباره بازارکار و موقعیت‌های شغلی زبان چینی تحقیق کنید و پس از این که به نتیجه رسیدید، آموزش زبان چینی را شروع کنید.

مرحله دوم : پیدا کردن بهترین منابع آموزش زبان چینی

داشتن منابع اضافی در کنار کتاب و کلاس جزء بهترین روش یادگیری زبان چینی می‌باشد. به همین دلیل فهرستی از بهترین منابع آموزش زبان چینی اعم از کتاب‌های آموزش زبان چینی، بهترین وب سایت‌ها و بهترین اپلیکیشن‌ها در این زمینه می‌باشد. این منابع برای تقویت و توسعه چهار مهارت اصلی آموزش زبان چینی از جمله مکالمه، گوش دادن، نوشتن و خواندن شما می‌باشد.

مرحله سوم: یادگیری پین‌یین

پس از اینکه منابع آموزشی استاندارد خود را انتخاب کردید، وقت آن است که تلفظ کلمات را یادبگیرید. مسلما تا کنون نام‌های چینی زیادی از جمله Xi’an و یا Qin Shihuang را شنیده‌اید، اما ممکن است نحوه صحیح تلفظ این حروف را ندانید. راز تلفظ کلمات چینی و خواندن حروف چینی ، شروع با یادگیری پینیین است.

پینیین رایج ترین سیستمی است که برای نوشتن چینی با استفاده از حروف انگلیسی استفاده می شود. برای مثال، 我是中国人 در پینیین wŏ shì zhōngguó rén است؛ به معنی من چینی هستم. هر کاراکتر در زبان چینی یک هجا را نشان می دهد و می تواند به صورت آوایی در پینیین نوشته شود. در واقع پینیین ها همان حروف انگلیسی هستند که به ما کمک می‌کنند کاراکتر‌های چینی را بخوانیم؛ که ترکیبی از حروف صدادار (پایانگرها)، حروف بی صدا ( آغازگرها) و تون‌ها در زبان چینی می‌باشند.

یکی از نکاتی که هنگام یادگیری پین‌یین باید به آن توجه داشت این است که دقیقاً آنطور که ما آن را در انگلیسی می‌خوانیم تلفظ نمی‌شود.

خبر خوب این است که ویدیوهای زیادی در یوتیوب به همراه برنامه های عالی برای آموزش پین یین وجود دارد.

pinyin-language

مرحله چهارم : صحبتکردن به چینی

برای کمک به سطح زبان خود و تصحیح تلفظ ها و همچنین پیشرفت در مهارت شنیداری و مکالمه خود سعی کنید با کسی که زبان مادری‌اش چینی هست، صحبت کنید. کسانی که زبان مادریشان چینی است، مطمئنن تلفظ ها را به درستی ادا می‌کنند؛ بنابراین به شما داشتن مکالمه با این اشخاص به شما کمک می‌کند که سطح زبان چینی خود را ارتقا دهید به علاوه از گفتن کلمات و عبارات ساده گفتن مکالمات ابتدایی برسید. به همین دلیل یکی از پیشنهادات ما این است که در کلاس‌هایی که از اساتید چینی بهره می‌برند شرکت کنید. اگر در مجاورت شما کلاسی که به طور حضوری استاد چینی دارد وجود ندارد، شما می‌توانید با این اساتید به صورت آنلاین کلاس بردارید.

مرحله پنجم : گوش دادن به زبان چینی در طول مسیرها

همانطور که همه می‌دانند گوش دادن به مکالماتی که به یک زبان خاص صحبت می‌شود تاثیر مثبت فوق‌العاده ای در پیشرفت سطح شما دارد. مهم نیست که شما تمامی لغات و اصطلاحات را متوجه نمی‌شوید، گوش دادن به طور مداوم شما، مانند نوزادی است که به مدت 2 سال فقط گوش می‌دهد و بعد از آن کم کم توانایی صحبت را پیدا خواهید کرد. همچنین مهم است که تا حد امکان شروع به گوش دادن به پادکست‌های زبان چینی کنید. ما زبان مادری خود را از طریق گوش دادن یاد گرفتیم و شما نیز باید از همین استراتژی برای یادگیری زبان چینی ماندارین استفاده کنید. بهبود شنیداری، مهارتی است که یک شبه اتفاق نمی افتد و زمان زیادی را می طلبد. خوشبختانه این کاری است که ما می توانیم هم به صورت آنلاین و هم غیر آنلاین از طریق نرم‌افزار‌های متفاوت انجام دهیم. برای شروع ساختن درک شنیداری، ChinaPod را امتحان کنید، زیرا آنها بیش از 400 درس برای افراد تازه کار دارند که می‌توانید آنها را در تلفن خود دانلود کنید و در راه رفتن به مدرسه، محل کار یا با دوستان خود به آنها گوش دهید.

مرحله ششم : حواستان به تون‌ها باشد

همانطور که در اول این مقاله گفته شد، چینی ماندارین زبانی آوایی است. با تغییر این آوادر یک کلمه معنی آن تغیی خواهد کرد؛ بنابراین تلفظ صحیح این تون‌ها بسیار مهم است. به هیچ زبان آموزی که ادعا می کند تون‌ها مهم نیستند گوش ندهید. تون‌ها برای انتقال ایده های مختلف با صدای هجای یکسان ضروری هستند. اگر در حین صحبت کردن به چینی ماندارین، لحن ها را یاد نگیرید یا اشتباه به کارگیرید، مردم چین شما را درک نمی کنند. استفاده از لحن نادرست در زبان چینی مانند تأکید بر هجاهای اشتباه در زبان انگلیسی است. مانند همه مهارت‌ها، صحبت کردن با تون درست با تمرین مناسب و گوش دادن دقیق به سخنرانان بومی و تمرین‌های شنیداری همراه است.

مرحله هفتم : یادگیری کاراکتر‌های چینی

نوشتن به زبان ماندارین چالش برانگیز است. زیرا ماندارین به جای یک “الفبای سیستماتیک” از مجموعه ای از کاراکترها و رادیکال های مختلف تشکیل شده است که می توانند به روش های مختلفی با هم ترکیب شوند. یک نکته برای یادگیری سریع ماندارین این است که روی این رادیکال ها تمرکز کنید. نه تنها از رادیکال ها برای جستجوی کلمات در فرهنگ لغت استفاده می شود، بلکه یک رادیکال متفاوت نیز معنای کلمه را تغییر می دهد. به عنوان مثال، کلمات “”很 و ” “恨 اولی به معنای “بسیار” و دیگری به معنای “نفرت” است. تنها تفاوت کاراکترها در سمت چپ است. بنابراین، مطمئن شوید که زمان خود را صرف نوشتن با استفاده از رادیکال صحیح می کنید تا از هر گونه موقعیت ناخوشایند در آینده جلوگیری کنید!

واقعیت جالب: دو مجموعه از حروف چینی وجود دارد: چینی ساده شده، و چینی سنتی. چین عمدتاً از چینی ساده شده استفاده می کند در حالی که تایوان و هنگ کنگ از حروف سنتی استفاده می کنند.

پیشنهاد می‌شود زمانی که از یادگیری اصول اولیه زبان چینی مانند پینیین ها مطمئن شدید، شروع به یادگیری کاراکتر‌های چینی کنید.

هنگامی که شروع به یادگیری کاراکترها کردید، با هدف درک نحوه کار کاراکتر‌ های چینی به عنوان یک سیستم به جای حفظ حروف شروع کنید. این به آن معنا است که نحوه نوشتن هر کاراکتر را طبق اصول بی آموزید، تا هم سریع تر و هم به صورت درست در ذهنتان بماند. هنگامی که رفته رفته نحوه نگارش خط چینی را آموختید می‌توانید کلمات بیشتری را بخوانید و بنویسید.

mandarian chinese

مرحله هشتم : تقلید از افراد بومی

هنگام یادگیری یک زبان، باید از افراد بومی و نحوه صحبت کردن آنها تقلید کنید. یک تکنیک خوب برای تلفظ و تمرین صحبت کردن این است که یک جمله ضبط شده فردی را پخش کنید و سپس سعی کنید خودتان آن را تکرار کنید. سعی کنید صدای خود را در تلفن خود ضبط کنید و نحوه صدای خود را با افراد بومی مقایسه کنید. سعی نکنید به عنوان یک مبتدی مطالب را خیلی سریع بگویید! سعی کنید مواردی که به آرامی ضبط می شوند را تکرار کنید. تکرار این کار که شما صدای یک چینی را گوش دهید و سعی کنید مانند آن‌ها تقلید کنید، صدای خود را ضبط کنید و گوش دهید و آن قدر این کار را ادامه دهید تا لحن شما به آن چینی نزدیک شود، جزو موثرترین تمرین‌ها برای تقویت مهارت شنیداری و همچنین مکالمه است.

مرحله نهم : هر روز چینی را تمرین کنید

با 30 دقیقه مطالعه زبان چینی در روز شروع کنید. شما می خواهید فقط تا زمانی که از این فرآیند لذت می برید مطالعه کنید. هر چه بیشتر مطالعه کنید، سریعتر پیشرفت خواهید کرد. اما هر چه بیشتر از مطالعه لذت ببرید، بیشتر مطالعه خواهید کرد. انجام 30 دقیقه در روز به مراتب بهتر از انجام 3 یا 4 ساعت در یک روز و یکباره تمرین کردن است که حتی خطر فرسودگی را در پیش دارد و ممکن است باعث دلسرد شدن شما از زبان آموزی بشود. تمام تلاش خود را بکنید تا یادگیری زبان چینی را به بخشی از عادات روزانه خود تبدیل کنید.

مرحله دهم : واژگان را بر دستور زبان اولویت دهید

اگر از آن دسته افرادی هستید که گرامر را خسته کننده می بینید، خبر خوب! چینی قوانین گرامری زیادی ندارد. در واقع، اگر واقعاً بخواهید، می‌توانید تنها در یک روز با تمام قوانین اساسی گرامر ماندارین آشنا شوید. در عوض، یک راه عملی برای تسلط سریع به زبان چینی، تمرکز بر یادگیری لغات و عبارات جدید هر روز است. هرچه کلمات بیشتری بدانید، سریع تر یاد می گیرید و روان تر می شوید. می‌توانید با کلمات و عبارات رایج شروع کنید یا به یادگیری موضوعات خاصی که به آن علاقه دارید، مانند سفر یا تخفیف گرفتن در بازار بپردازید. همانطور که کلمات بیشتری را یاد می گیرید و استفاده از آنها را تمرین می کنید، به طور طبیعی ساختار دستور زبان و جمله را درک خواهید کرد. به غیر از برنامه هایی که لغت نامه و یا دیکشنری هستند، می توانید واژگان چینی جدید را با استفاده از کتاب های درسی و گوش دادن به آهنگ ها نیز یاد بگیرید.

مرحله یازدهم : اهداف واقع بینانه تعیین کنید

چقدر سریع می توانید ماندارین را یاد بگیرید؟ خوب، پاسخ به این سوال واقعاً به اهداف شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید به اندازه کافی ماندارین صحبت کنید تا به یک سفر یک هفته‌ای به چین یا تایوان بروید، احتمالاً می‌توانید ظرف چند ماه به تسلط لازم دست پیدا کنید. با این حال، اگر می‌خواهید چینی را مانند یک زبان مادری صحبت کنید و در چین زندگی کنید، ممکن است سال‌ها یا حتی یک عمر یادگیری طول بکشد. ماندارین یکی از سخت ترین زبان ها برای یادگیری است. به جای تلاش برای تحمیل موضوع، اهداف عملی را تعیین کنید که می توانید به طور واقع بینانه به آنها برسید. اگر تازه شروع کرده اید، پیشنهاد می کنیم هر روز پنج کلمه جدید یاد بگیرید. هنگامی که بانک واژگان خود را گسترش دادید، سعی کنید یک سخنرانی دو دقیقه ای در مورد سرگرمی های خود داشته باشید و سپس به آرامی به نقاط عطف چالش برانگیزتر بروید.

مرحله دوازدهم: Douyin رسانه های اجتماعی چینی را نصب کنید

در نهایت، یک نکته جالب که برای یادگیری سریع ماندارین توصیه می شود، دانلود Douyin است! برای کسانی که نمیدانند این نرم افزار چیست، این اساساً نسخه چینی TikTok است! با توجه به اینکه اغلب ما ساعت‌ها را صرف پیمایش در رسانه‌های اجتماعی می‌کنیم، چرا این سرگرمی وقت‌گیر را به چیزی تبدیل نکنیم که می‌تواند به شما در یادگیری سریع ماندارین کمک کند؟ وقتی ترکیب مناسبی از ویدیوها را پیدا می‌کنید (فکر کردن به طرح‌ها، نقد فیلم‌ها و وبلاگ‌های روزانه درباره زندگی در چین)، می‌توانید تعداد زیادی واژگان کاربردی و عامیانه اینترنتی را انتخاب کنید!

douyin

مرحله نهایی: یادگیری زبان چینی

آخرین چیز این است که در نحوه یادگیری خود ثابت قدم باشید. هنگامی که روشی برای یادگیری پیدا کردید، به آن پایبند باشید. با پایبندی به یک روال معمول، احتمالاً آنچه را که آموخته‌اید به خاطر می‌آورید و می‌توانید دانش خود را در زبان چینی با محتوای جدید گسترش دهید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آزمون BCT + اطلاعات جامع و هزینه ها
آیا در نظر دارید آزمون های زبان چینی را انجام...
0 تا 100 موفقیت در آزمون MCT
آموزش و یادگیری زبان‌های خارجی همواره اهمیت زیادی داشته و...
آزمون HSKK چیست و بر چه مهارتی تمرکز دارد؟
  آیا به تسلط بر زبان چینی توجه کرده اید؟...
آزمون YCT برای چه سطحی از زبان آموزان می باشد و چه ویژگی هایی را دارد؟
اگر به تسلط بر زبان چینی اندیشید، آزمون YCT ممکن...
آزمون HSK چیست و چه اهمیتی دارد؟
سلام به علاقمندان زبان! آیا مشتاق صعود به کوه مهارت...
بلاگ
از بلاگ ما دیدن کنید
جدید ترین و بروز ترین اطلاعات
اینجا کلیک کنید
آموزش زبان چینی
بنیاد بین المللی چین با بیش از 10 سال تجربه در زمینه‌ی آموزش زبان با بهره‌گیری از مدرسین کار آزموده و داشتن بیش از 600 زبان‌آموز در تهران، توانسته است رتبه نخستِ آموزش زبان چینی را به خود اختصاص دهد.
آموزش با بروز ترین متد ها
اینجا کلیک کنید
خدمات ترجمه
با بنیاد ملی چین میتوانید متون خود را یه سریع ترین شکل و با کیفیت بالا ترجمه کنید.
کیفیت و زمان
را با ما تجربه کنید
اینجا کلیک کنید