اسم‌های ‏معروف ‏چینی

اسم‌های چینی و بخصوص اسم‌های معروف چینی که در کشور چین کاربرد دارند، در سراسر دنیا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. باید به این نکته توجه داشت که بسته به کاراکترهای چینی که در اسامی چینی مورد استفاده قرار می‌گیرند، این اسامی می‌توانند معانی متفاوتی داشته باشند. در این مقاله چند نکته مهم و کاربردی در […]

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اسم‌های چینی و بخصوص اسم‌های معروف چینی که در کشور چین کاربرد دارند، در سراسر دنیا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. باید به این نکته توجه داشت که بسته به کاراکترهای چینی که در اسامی چینی مورد استفاده قرار می‌گیرند، این اسامی می‌توانند معانی متفاوتی داشته باشند.

در این مقاله چند نکته مهم و کاربردی در مورد نام‌های معروف چینی و نحوه تلفظ آن‌ها آورده‌ایم.

 

نگاهی به اسم‌های ‏معروف ‏چینی

اسامی چینی، اسامی بی‌نظیر و کمیاب و گاهی اوقات دارای تلفظ عجیب و غریب برای یک غیرچینی هستند. به همین دلیل است که مردم چینی معمولاً همزمان دارای اسامی چینی و اسامی انگلیسی هستند. آنها نام انگلیسی را یا خودشان انتخاب می‌کنند و یا آنکه آن را در محل تحصیلشان انتخاب می‌کنند.

ما در اینجا اسم‌های معروف چینی را بصورت لیستی آورده‌ایم. در واقع این اسامی، حقیقی هستند و به عنوان اسامی متناسب با شخصیت افرادی که این اسامی را دارند، انتخاب می‌شوند. به این معنی که اسامی چینی دارای معنی عمیقی هستند و والدین زمان زیادی را صرف انتخاب اسم مناسب می‌کنند. این اسامی معمولاً به دلیل ویژگی‌هایی مانند آتش یا ویژگی‌هایی مانند وفاداری انتخاب و نامگذاری شده‌اند.

درمجموع حدود 12000 اسامی خانوادگی در کشور چین وجود دارد که معروف‌ترین آنها ( – لی (李)، وانگ (王)، جانگ (张) هستند. از بین 12000 اسم خانوادگی حدود 5000 نفر دارای اسامی هستند که شامل 1 کاراکتر و بقیه افراد دارای اسامی هستند که از 2 تا 8 کاراکتر تشکیل شده است.

اسم‌های ‏معروف ‏چینی

معروف‌ترین و رایج‌ترین نام‌های چینی

در قسمت زیر معروف ترین اسامی دخترانه و پسرانه چینی را به همراه معنی و آمار معرفی کرده‌ایم.

1) 张伟 Zhāng wěi جانگ وی (عالی) – مرد 290.607

2) 王伟 Wáng wěi وانگ وی (بزرگ) – مرد 281568

3) 王芳 Wáng fāng وانگ فنگ (معطر) – زن 268.268

4) 李伟 Lǐ wěi لی وی (عالی) -مرد 260.980

5) 王秀英 Wángxiùyīng وانگ شیو یینگ (زیبا و شجاع) – زن 246،737

李秀英 Lǐxiùyīng (6 لی شیو یینگ (زیبا و شجاع) – زن 244،637

7) 李娜 Lǐnà (زیبا) – زن 244،223

张秀英 Zhāng xiù yīng (8 ژانگ شیو یینگ (زیبا و شجاع) – زن 236.266

刘伟 Liú wěi (9 لیو وی (عالی) – مرد 234،352

10) 张民 Zhāng mín جانگ مین (سریع) – زن 233،708

11) 李强 Lǐqiáng لی چیانگ (زیبا و قدرتمند) – زن 232،686

12) 张力 Zhānglì جانگ لی (زیبا) – زن 232،533

王静 Wáng jìng (13 وانگ جینگ (آرام) – زن 231.914

王丽 Wáng lì (14 وانگ لی (زیبا) – زن 226،724

15) 张正 Zhāng zhèng جانگ جنگ (آرام) – زن 221،483

16) 荔枝 Lìzhī لی جی (سریع) – زن 213،606

王敏 Wáng mǐn (17 وانگ مین (سریع) – زن 213،603

王磊 Wánglěi (18 وانگ لی (شمع) -مرد 209.757

19) 里军 Lǐ jūn لی جون (ارتش) -مرد 199،772

刘洋 Liúyáng (20 لیو یانگ (اقیانوس) – زن 199.642

21) 王用 Wáng yòng وانگ یونگ (شجاع) – مرد 198،720

22) 张用 Zhāng yòng جانگ یونگ (شجاع) -مرد 197859

王艳 Wáng yàn (23 وانگ ین (پر زرق و برق) – زن 194،371

24)冠军 Guànjūn (قهرمان) – مرد 191.759

25) 里静 Lǐ jìng (آرام) – زن 190.652

فراوانی اسم‌های معروف چینی

ده اسم برتر توسط 40 درصد از جمعیت در چین استفاده می شود: جانگ (张 /Zhāng)، وانگ (王 / Wáng )، لی (李 / Lǐ )، جائو (兆 /zhào )، چن (陈 / Chén )، یانگ (杨 / Yáng)، وو (吴 / Wú )، لیو (刘 / Liú ) ، هوانگ (黄 / Huáng )، و جو ( 周 / Zhōu).

حدود 35 نام خانواده دیگر توسط 30 درصد از جمعیت ، مانند高 Gāo و 林 Lín استفاده می‌شود. در نتیجه در حدود 45 اسم برای تقریباً 70 درصد از جمعیت استفاده می‌شود، و صدها نام چینی دیگر برای حدود 30 درصد باقیمانده استفاده می‌شوند.

اسم‌های معروف مرکب چینی

بعضی از ساکنین کشور چین دارای اسم خانوادگی مرکب هستند که در واقع از دو شخصیت چینی مانند اوو یانگ، شان گوان، سی ما، دونگ فانگ و وی چی استفاده می‌شود. در مجموع 81 مورد از این نوع اسامی مرکب وجود دارد، اما تعداد کمتری دارای نام خانوادگی یک شخصیت مشترک هستند.

اسامی انتخاب شده

اسامی معروف چینی انتخاب شده برای افراد، معمولاً حاوی یک یا دو شخصیت چینی است که پس از نام خانوادگی نوشته می‌شوند. مردم چین همیشه به انتخاب نام‌های معروف و شناخته شده بسیار اهمیت می‌دهند و غالباً تمایل دارند که آرزوهای خوبی را برای فرزند خود به ارمغان بیاورند.

بعضی از این نام‌ها بیانگر آرزوهای خوب والدین فرزندان هستند، مانند فو (نعمت)، جیان (سلامتی) و شو (طول عمر). نام‌های دیگر با هدف ابراز امیدواری از یک فضیلت می‌باشند، مانند ذی (باهوش)، لی (مودب) و شین (قابل اعتماد).

نام‌گذاری فرزندان

نامگذاری فرزند بعد از عضو بزرگتر خانواده توهین‌آمیز است. همچنین نامگذاری کودک پس از یک شخصیت خانوادگی، به ویژه چهره‌های اساطیر و رمان‌های کلاسیک، عمل نامناسبی به شمار می‌رود.

منشأ اسامی معروف چینی

منشأ اسم‌های معروف چینی در مورد زنان متاهلی که علاوه بر اسم خانوادگی خود، اسم خانوادگی همسر خود را نیز انتخاب کرده‌اند، کمی گیج‌کننده می‌شود. مثلاً Lam Cheng ، “لام” نام خانوادگی همسرش است و “چنگ” نام دخترانه وی هست.

کار بزرگ نوشتن همه حروف نام خانوادگی، مانند جان تانانگ چون، در محافل قانونی و دولتی خارج از کشور اجرا نشده است؛ البته این کار شاید به این دلیل باشد که از نظر چاپی ممکن است زشت به نظر برسد.
اسم خانوادگی شخص را می‌توان در جلو، پشت و یا در جایی در وسط قرار داد، ولی به زبان چینی همیشه پیش از اسم شخص نوشته می‌شود. از این‌رو، در حالی که رئیس اجرائی می‌تواند “لئونگ چون-یینگ” یا “CY لئونگ” در گزارش‌های مطبوعاتی به زبان انگلیسی باشد، ولی در زبان چینی همیشه به صورت ” 梁振英 ” نوشته خواهد شد و به این حالت نوشته نمی‌شود ” 振 英 梁 “.
در جوامع چینی به مانند اکثر جوامع، اسم خانوادگی چینی از پدر به فرزندان منتقل می‌شود. یعنی پسران در یک خانواده نیز همین اسم خانوادگی را برای نام فرزندان خود را انتخاب می‌کنند. ولی برای اسم یک دختر به این‌گونه عمل نخواهد شد؛ یعنی فرزندان او نام خانوادگی همسر زن را می‌گیرند.

اما با این وجود ممکن است اسم‌های خانوادگی اولیه چینی‌ها در یک جامعه مادری سرچشمه گرفته باشند. مثلاً بسیاری از نام‌های خانوادگی اولیه معروف مثل xing، حاوی ایدئوگراف برای “زن” ( 女 ) مانند جی ( 姬 )، یینگ ( 嬴 )، یائو ( 姚 )، جیانگ ( 姜 ) و غیره هستند که احتمالاً نماینده دوره‌ای بین 5000 تا 6000 سال قبل، یعنی زمانی‌که افراد می‌دانستند مادرشان کیست؛ اما از دانستن هویت پدرشان کمتر مطمئن می‌شدند.

کلمه xing) 姓) از دو نظر تشکیل شده است که نظر اول نشان می‌دهد که فرد “از یک زن متولد شده است” و نظر دوم نشان می‌دهد که نام (xing)، آن شخص را در یک گروه خانوادگی قرار داده است که ازدواج بین افراد آن خانواده را منع کرده است.

یکی دیگر از شاخص‌های خانوادگی، شاخص شی ( 氏 ) که اولین بار در سلسله ژو مربوط به سال‌ (1046) است که در آن زمان، جامعه چین به ساختاری پیچیده‌تر و پایدارتر و محکم‌تر در خاندان پدری و ساختار اجتماعی تبدیل شده بود. نام (shi) اساساً زیرمجموعه‌ای از نام (xing) بوده است.

مثلاً، یک خانواده نجیب را با اسم (جی) به عنوان نام (زنگ) خود تصور کنید و پادشاه آنها چند قلعه و سرزمین‌های اطراف اعطا کرده بود. دامنه آنها مثلاً ایالت ژنگ بود. با گذشت زمان، فرزندان این خاندان نجیب برای تمایز خود با سایر خانواده‌های جی، در مکان دیگری نام “ژنگ” را به عنوان نام shi خود انتخاب می‌کردند.

در نتیجه یکی از اعضای این خانواده با نام مشخص شده، مثلاً بویا، از این رو مشخص می شود: “بویا، با شینگ جی و شی ژنگ”، که پس از آن سلسله‌ای از نام‌های مستعار توسط افراد این خاندان معرفی می‌شدند.

لیست نام‌های محبوب چینی از دهه 1960 تاکنون برای پسران
رتبه سال 1960 سال 1970 سال 1980 سال 1990 سال 2000 2010 به بعد
1 子轩
2 浩宇
3 浩然
4 建国 博文
5 建华 俊杰 宇轩
6 建军 子涵
7 建军 雨泽
8 建平 皓轩
9 浩轩
10 梓轩
لیست نام‌های محبوب چینی از دهه 1960 تاکنون برای دختران
رتبه سال 1960 سال 1970 سال 1980 سال 1990 سال 2000 2010 به بعد
1 秀英 子涵
2 桂英 欣怡
3 婷婷 梓涵
4 玉兰 婷婷 晨曦
5 秀兰 紫涵
6 红梅 诗涵
7 玉梅 梦琪
8 嘉怡
9 子萱
10 雨欣 雨涵

تلفظ تعدادی از اسم‌های معروف چینی

در ادامه در مورد چگونگی تلفظ برخی از اسامی شخصیت‌های معروف در کشور چین اشاره شده است.

کنفوسیوس (孔夫子 Kǒng Fūzǐ ) مشهورترین معلم تاریخ چین بود.

چین شی هوانگ ( 秦始皇 Qínshǐhuáng) اولین امپراتور چین.

یائو مینگ (姚明 Yáo Míng ) مشهورترین بسکتبالیست چین است.

مائو زدونگ (毛泽东 Máozédōng) مشهورترین رئیس حزب کمونیست چین بود.

شی جینگپینگ (习近平 Xí Jìnpíng ) رئیس جمهور فعلی چین است.

دینگ جونوویی (丁俊晖 Dīngjùnhuī ) مشهورترین قهرمان اسنوکر چین است.

جکی چان (نام نمایشی: 成龙Chénglóng ) مشهورترین بازیگر چین است.

بروس لی (نام نمایشی : 李小龙 Lǐ Xiǎo lóng ) مشهورترین هنرمند و بازیگر رزمی چین بود.

منابع: theworldofchinese

بنیاد بین المللی مطالعات چین با سابقه برگزاری کلاس‌های آموزش زبان چینی تنها موسسه‌ای است که به طور تخصصی دوره‌های آموزش زبان چینی را برگزار می‌کند. شما می‌توانید برای آگاهی از شرایط کلاس‌های آموزشی با ما تماس بگیرید و از راهنمای‌های تیم متخصص ما بهره‌مند شوید.

آموزش‌زبان‌چینی  ۰۲۱۶۶۱۲۳۰۸۶
ثبت‌شرکت‌در‌چین ۰۲۱۶۶۱۲۷۹۹۸
تحصیل‌درچین     ۰۲۱۸۸۰۶۰۶۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

چینی بازرگانی
بازرگانی چینی تاریخچه‌ی پرباری دارد که به قرون گذشته بازمی‌گردد...
چینی گردشگری
سفر به چین، یکی از مقصد های پرطرفدار و جذاب...
چینی محاوره ای
چینی محاوره‌ای، نوعی از زبان چینی است که به طور...
آزمون های زبان چینی
زبان چینی، با تاریخچه‌ای فراوان و جذاب، امروزه به یکی...
آموزش زبان چینی
در دنیای امروزی، آشنایی با زبان چینی به عنوان یکی...
بلاگ
از بلاگ ما دیدن کنید
جدید ترین و بروز ترین اطلاعات
اینجا کلیک کنید
آموزش زبان چینی
بنیاد بین المللی چین با بیش از 10 سال تجربه در زمینه‌ی آموزش زبان با بهره‌گیری از مدرسین کار آزموده و داشتن بیش از 600 زبان‌آموز در تهران، توانسته است رتبه نخستِ آموزش زبان چینی را به خود اختصاص دهد.
آموزش با بروز ترین متد ها
اینجا کلیک کنید
خدمات ترجمه
با بنیاد ملی چین میتوانید متون خود را یه سریع ترین شکل و با کیفیت بالا ترجمه کنید.
کیفیت و زمان
را با ما تجربه کنید
اینجا کلیک کنید