ساختار آزمون HSK چگونه است؟

آزمون HSK یک

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آزمون HSK یک آزمون چینی استاندارد است که توسط مرکز آزمون های بین المللی زبان چینی (Hanban) برگزار می‌شود. این آزمون در سطوح مختلف از زبان چینی ارائه می‌شود. ساختار آزمون HSK برای هر سطح متفاوت است. تا انتهای مقاله با بنیاد بین المللی چین همراه باشید.

اصول آزمون HSK

در این قسمت به برخی از اصول آزمون HSK اشاره می‌کنیم:
سطوح آزمون : HSK آزمون HSK شامل 6 سطح است، از سطح 1 تا سطح 6 که به ترتیب ساده تا پیشرفته هستند.
ساختار آزمون: هر سطح آزمون HSK شامل قسمت‌هایی مانند شنیداری، خواندن و نوشتن است که هر قسمت به شیوه‌های مختلفی برگزار می‌شود.
مدت زمان آزمون: مدت زمان آزمون HSK برای هر سطح متفاوت است، مثلاً مدت زمان آزمون سطح 1 حدود 40 دقیقه و مدت زمان آزمون سطح 6 حدود 2 ساعت و ربع است.
نمره دهی: نمره‌دهی در آزمون HSK بر اساس تعداد پاسخ‌های درست صحیح و زمان آزمون انجام می‌شود.
عملکرد در آزمون: در آزمون HSK، عملکرد زبان‌ آموز بر اساس توانایی‌هایی مانند درک مفاهیم، دایره لغات، دقت و سرعت در پاسخ دادن به سؤالات و مهارت‌های دیگر بررسی می‌شود.
روش ثبت‌نام: ثبت نام در آزمون HSK برای همه سطوح آزمون

 

ساختار سطوح آزمون HSK چگونه است؟

سطوح آزمون HSK به صورت 1 تا 6 شماره‌گذاری شده‌اند. هر سطح شامل مهارت‌های مختلف زبان چینی است که شرکت‌کننده باید در آن سطح، آمادگی لازم را داشته باشد. در زیر ساختار هر سطح به طور خلاصه آمده است:

HSK سطح 1:

سطح آزمون HSK 1 شامل یک بخش شنیداری و یک بخش خواندن است. بخش شنیداری شامل 20 سوال و بخش خواندن شامل 20 سوال است. هر سوال شامل یک عبارت یا یک جمله است. زمان آزمون 40 دقیقه است.

HSK سطح 2:

این سطح شامل دو بخش شنیداری و دو بخش خواندن است. بخش شنیداری شامل 35 سوال و بخش خواندن شامل 25 سوال است. هر سوال شامل یک جمله است. زمان آزمون 55 دقیقه است.

HSK سطح 3:

این سطح شامل سه بخش شنیداری و دو بخش خواندن است. بخش شنیداری شامل 35 سوال و بخش خواندن شامل 25 سوال است. هر سوال شامل یک جمله یا یک متن کوتاه است. زمان آزمون 90 دقیقه است.

HSK سطح 4:

این سطح شامل سه بخش شنیداری و دو بخش خواندن است. بخش شنیداری شامل 40 سوال و بخش خواندن شامل 30 سوال است. هر سوال شامل یک جمله یا یک متن است. زمان آزمون 105 دقیقه است.

HSK سطح 5:

به طور کلی، HSK سطح 5 برای کسانی طراحی شده است که مهارت بالایی در خواندن، نوشتن، صحبت‌کردن و گوش‌دادن به زبان چینی دارند. این سطح شامل چهار بخش است و این آزمون شامل متون متنوع و پیچیده‌تر است و بر موضوعات مکالمه‌ای با ماهیت پیشرفته‌تر تمرکز دارد. بخش شنیداری شامل 35 دقیقه سوال، درک مطلب 50 دقیقه، بخش نوشتاری 40 دقیقه و بخش مکالمه 30 دقیقه می‌باشد.

HSK سطح 6:

سطح ششم آخرین سطح آزمون HSK است و برای زبان آموزانی طراحی شده که می‌توانند با زبان چینی در سطوح بالاتر و پیشرفته‌تری ارتباط برقرار کنند.
ساختار آزمون HSK برای سطوح شش شامل چهار بخش است که بخش شنیداری شامل ۴۰ سوال است و مدت آن ۴۵ دقیقه می‌باشد. سوالات این بخش شامل گوش دادن به چندین سخنرانی، مصاحبه، برنامه رادیویی و سوالات مربوط به آن‌ها می‌باشد.
بخش خواندن و درک مطلب شامل ۴۵ سوال است و مدت آن ۵۵ دقیقه می‌باشد. سوالات این بخش شامل خواندن چندین متن کوتاه، مقالات و موضوعات مختلف می‌باشد. بخش نوشتن یا رایتینگ شامل ۲ سوال است و مدت آن ۶۰ دقیقه می‌باشد. در این بخش، زبان آموز باید یک مقاله بلند با موضوعی دلخواه بنویسد و یک سوال ترجمه‌ی متن انگلیسی به چینی را پاسخ دهد.
بخش صحبت کردن و مکالمه نیز شامل ۱۰ سوال است و مدت آن ۲۵ دقیقه می‌باشد. در این بخش، زبان آموز باید به چندین سوال پاسخ دهد و در مورد یک موضوع دلخواه به صورت خودجوش صحبت کند. در کل، مدت کل آزمون HSK سطح ششم حدود ۲۸۵ دقیقه (حدود ۵ ساعت) می‌باشد. برای قبولی در این آزمون، زبان آموز باید حداقل ۶۰ درصد نمره کل آزمون را کسب کند.

سطح

واژگان برای یادگیری
قیمت به یوان مهارت شنیداری مهارت خواندن

مهارت نوشتن

1

150 150 20 سوال
17 دقیقه

برای زبان‌آموزانی طراحی شده که می‌توانند از کاراکترها و جملات ساده چینی استفاده کنند و ارتباط برقرار کنند.

این سطح افراد را برای ادامه زبان چینی آماده می‌کند. در سطحHSK1 تمام کاراکترها با آواها ارائه می‌شوند.

2

300 250 25 سوال
22 دقیقه

برای زبان‌آموزانی طراحی شده که به صورت ساده از زبان چینی در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنند.

در HSK2 تمام کاراکترها با آواها ارائه می‌شوند.

3

600 350 30 سوال 10 مورد برای زبان‌آموزانی طراحی شده که از زبان چینی برای زندگی شخصی، کاری یا تحصیلی خود استفاده می‌کنند و می‌توانند اکثر کارهای ارتباطی خود در چین را انجام دهند.
4 1200 450 40 سوال 15 مورد برای یادگیرندگانی طراحی شده است که می‌توانند در مورد موضوعات زیادی، چینی صحبت کنند و می‌توانند با استاندارد بالایی با زبان چینی صحبت کنند.
5 2500 550 45 سوال 10 مورد

برای زبان‌آموزانی طراحی شده که می‌توانند مجلات و روزنامه‌های چینی را بخوانند و فیلم‌های چینی را متوجه شوند و قادر به نوشتن و سخنرانی طولانی به زبان چینی هستند.

6 5000 650 50 سوال 1 انشا

برای زبان‌آموزانی طراحی شده که می‌توانند هر اطلاعاتی در زبان چینی را درک کنند و مقصود خود را کاملا صریح به صورت سخنرانی و یا در قالب نوشته بیان کنند.

ترتیب سوالات ساختار آزمون HSK

ترتیب سوالات در آزمون HSK برای هر بخش می‌تواند متفاوت باشد. مهم است بدانید که سوالات در هر بخش به ترتیب سختی و پیچیدگی از ساده به سخت مرتب شده‌اند. بنابراین، سوالات اول به سادگی قابل فهم هستند و سوالات آخر به دلیل سختی و پیچیدگی به تامل بیشتری نیاز دارند.
در زیر ترتیب سوالات در هر بخش آزمون HSK آمده است:
1- بخش گوش‌دادن: شامل شنیدن و تشخیص تفاوت صداها می‌باشد. در این قسمت کلمات و جملات ساده هستند. پاسخ به سؤالات مربوط به تلفظ، ترکیب صداها و مفهوم کلی متن در این قسمت انجام می‌شود.
2- بخش خواندن: این بخش شامل خواندن و درک متون ساده است و زبان آموز باید به سؤالات مفهومی، گرامری و واژگانی در مورد متن‌ها پاسخ بدهد.
3- بخش نوشتاری: در بخش نوشتاری یک متن ساده در مورد یک موضوع خاص به زبان آموز داده می‌شود.
4- بخش صحبت کردن: این بخش شامل مکالمه زبان چینی بوده و به سؤالات آزمون‌دهنده پاسخ داده می‌شود. در واقع در این بخش زبان آموز، در مورد یک موضوع خاص نظر خود را بیان کرده و از تجربیات خود صحبت می‌کند.

چگونه مهارت شنیداری را برای HSK تقویت کنیم؟

تقویت مهارت شنیداری زبان یکی از مهم‌ترین مراحل در یادگیری زبان چینی است. در زیر چند روش برای تقویت مهارت شنیداری زبان را معرفی می‌کنیم:

  • گوش‌دادن به فایل‌های صوتی: گوش‌دادن به فایل‌های صوتی مثل پادکست‌ها، برنامه‌های رادیویی و فیلم‌های زبان اصلی، روشی عالی برای تقویت مهارت شنیداری است. با گوش دادن به متن‌های صوتی، به نوعی با لهجه و استفاده از واژگان جدید آشنا می‌شوید.
  • مشارکت در کلاس‌های آموزشی: شرکت در کلاس‌های آموزش زبان چینی یکی از بهترین روش‌های تقویت مهارت شنیداری است. در این کلاس‌ها، با گوش دادن به معلم و هم‌دانشجویان خود، در کنار تقویت مهارت شنیداری، می‌توانید به مکالمه‌تان نیز کمک کنید.
  • فعالیت‌های تمرینی: استفاده از فعالیت‌های تمرینی مثل پرسش و پاسخ، گفتگوی تمرینی، دیکته و ترجمه متون مختلف می‌تواند در تقویت مهارت شنیداری بسیار مفید باشد.
  • شرکت در گروه‌های تمرینی: شرکت در گروه‌های تمرینی، برای تقویت مهارت شنیداری و مکالمه بسیار مفید است. در این گروه‌ها با دیگران به چالش کشیده می‌شوید و می‌توانید با یادگیری از دیگران، بهبود چشمگیری در زبان خود داشته باشید.
  • تمرین مکرر: بهترین راه برای تقویت مهارت شنیداری، تمرین مکرر است. بنابراین، تلاش کنید برای هر روز به مدت کوتاهی، به متون صوتی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آزمون YCT برای چه سطحی از زبان آموزان می باشد و چه ویژگی هایی را دارد؟
اگر به تسلط بر زبان ماندارین می اندیشید، امتحان YCT...
آزمون HSK چیست و چه اهمیتی دارد؟
سلام به علاقمندان زبان! آیا مشتاق صعود به کوه مهارت...
روش های یادگیری زبان چینی برای کودکان
چگونه به کودکان خود در یادگیری زبان چینی کمک کنیم؟...
یادگیری زبان چینی چه تاثیری در آینده کودکان دارد؟
در دهکده جهانی امروزی، توانایی برقراری ارتباط بین فرهنگ‌ها بیش...
مهارت های چینی کودکان
معرفی آموزش زبان چینی به کودکان آموزش زبان چینی به...
بلاگ
از بلاگ ما دیدن کنید
جدید ترین و بروز ترین اطلاعات
اینجا کلیک کنید
آموزش زبان چینی
بنیاد بین المللی چین با بیش از 10 سال تجربه در زمینه‌ی آموزش زبان با بهره‌گیری از مدرسین کار آزموده و داشتن بیش از 600 زبان‌آموز در تهران، توانسته است رتبه نخستِ آموزش زبان چینی را به خود اختصاص دهد.
آموزش با بروز ترین متد ها
اینجا کلیک کنید
خدمات ترجمه
با بنیاد ملی چین میتوانید متون خود را یه سریع ترین شکل و با کیفیت بالا ترجمه کنید.
کیفیت و زمان
را با ما تجربه کنید
اینجا کلیک کنید