جستجو کردن

ساعات شبانه روز به چینی

ساعات شبانه روز به چینی
آنچه در این مقاله می‌خوانید

به عنوان یک زبان آموز چینی، یکی از موردهایی که اغلب در مورد آن کنجکاو می شوید آن است که ساعات شبانه روز به چینی چگونه است درادامه همه چیز را در مورد ساعات در چین با شما زبان آموزای عزیزدرمیان می گذاریم.

با وجود اینکه کشورچین یک زمان استاندارد واحد یوتوسی+8:00(هشت ساعت جلوتر ازساعت هماهنگ جهانی)می باشد. اما کشورچین دارای 5منطقه زمانی جغرافیایی نیز است. زمان استاندارد رسمی ملی کش0ورچین ، به طورمحلی زمان پکن و به طور بین المللی ، زمان استاندارد کشور چین نامیده میشود. ازسال1991، زمان روشنایی روزدر تنظیم زمان رسمی کشوراعمال نمی شود.

تاریخچه ساعات شبانه روزی درچین

تا سال 1913، استاندارد ساعت رسمی ساعات شبانه روز به چینی  برای کل سرزمین چین برگرفته ازوضعیت ظاهری خورشید در شهرپکن بود. ازسال 1914، دولت جمهوری کشورچین شروع به پذیرفتن زمان متوسط خورشیدی محلی شهرپکن به عنوان استاندارد ساعت رسمی کرد. تا سال1918، پنچ مظقه زمانی استاندارد توسط رصدخانه مرکزی بییانگ پیشنهاد شده بود؛ که عبارت بودند از کونلون(UTC+5:30)،سین کیانگ/تبت (UTC+6:00)وکانسو/سیچوآن+UTC))،07:00)،چونگ یوآنUTC+8:00)) وچانگپای(UTC+8:30) پس از شکست کشورچین(بییانگ) درسال 1982، مأموریت رصدخانه مرکزی به نانجینگ منتقل شد و استاندارد زمان مورد استفاده برای ساخت تقویم سنتی چینی اززمان متوسط خورشیدی شهر پکن به UTC+8:00 تغییر پیدا کرد.

در دهه1930، پنچ منطقه زمانی پیشنهاد شده ساعات خاص خود را به صورت کامل اعمال نکردند ودرنتیجه باعث هرج ومرج شدند. در9مارس 1939، وزارت کشور چین کنفرانس استاندارد زمانی را درچونگ چینگ ترتیب داد ودرآنجا تصمیم گرفته شد که پیشنهاد 5منطقه زمانی با تغییرات جزئی درمرزهای پیشین خود، از اول ژوئن اجرایی شود، اما همچنین تصمیم گرفته شد که کل کشورچین طی جنگ دوم کشورچین وکشورژاپن که درآن زمان آغازشده بود، از زمان کانسو/سچوآن(UTC+07:00)استفاده کنند. پس ازتمام شدن جنگ وبه قدرت رسیدن حزب کمونیست کشورچین، تنها سین کیانگ/تبت زمان خاص خود را مورد استفاده قرارداد و دیگرمناطق 5گانه تصمیم گرفتند ساعت واحدی را به کار بگیرند. زمان سرزمین تبت چندین بارمیان ساعت پکن و سین کیانگ تعغییریافت تا نهایتاّ استاندارد شهر پکن به صورت کامل اعمال گردید. چینی ها همچنین میان سال های 1945تا1948، ودوباره1986تا1991از ساعت تابستانی استفاده کردند.

ساعات شبانه روز به چینی

درسال 1949با دستوررئیس حزب کمونیست، مائوتسه تونگ، جمهوری خلق چین یک منطقه زمانی واحد را اتخاذ کرد تا کشور چین را متحد کند وبرنامه کاری مشترکی را فراهم کند. کشورچین امروزه با مساحت9.38میلیون کیلومتر مربع (3.62میلیون مایل مربع) پهناورترین کشوری هست که درسراسرآن تنها یک منطقه زمانی رعایت میشود؛ در حالی که وقتی درشهرپکن نیمه شب است، خورشید تازدرسین کیانگ-درغربی ترین بخش کشور-غروب میکند. کشورچین به عنوان {{بزرگ ترین کشوری که ناحیه زمانی واحد دارد}}دررکوردهای جهانی گینس نیزثبت شده است. به دلیل اینکه چین درزمینه اقتصاد وبازرگانی فعالیت زیادی دارد افرادی که علاقه زیادی به آموزش بازرگانی چینی رو دارن حتما باید دردوره آموزش خود تمرکززیادی را در ساعات شبانه روز به چینی بگذارند.

مناطق زمانی خاص چین

نواحی خاصی از چین دارای امورزمانی مخصوص به خود می باشند. هنگ کنگ وماکائو بعد از بازگشت به کشور چین ازسال 1992، زمان استاندارد خود را رسماً حفظ کرده اند که البته عملاً با ساعت شهرپکن یکسان است.

همچنین، استاندارد زمانی دیگری درسن کیانگ(UTC+06:00)استفاده میشود که 3ساعت از زمان شهرپکن عقب تراست وزمان اورومجی یا زمان شینجیانگ خوانده می شود. برخی افراد بومی درسین کیانگ ازدوساعت شهرپکن و سین کیانگ درکنارهم استفاده می کنند. بیشترترک ها وقراق ها ازساعت محلی سن کیانگ وچینی ها ازساعت شهرپکن استفاده می کنند ولی این دودستگی، به خصوص هنگامی که صحبت بین دونژاد باشد،گیج کننده ودردسرسازاست.

برای ثبت نام در کلاس آموزش محاوره زبان چینی یا مشاوره رایگان روی لینک زیر کلیک کنید

مترجم زبان چینی باید تسلط کامل روی ساعات شبانه روز به چینی را داشته باشد زیرا همینطورکه دربالا اشاره کردم زمان در مناطق مختلف چین گوناگون و گیج کننده است به همین دلیل تسلط دراین زمینه بسیارمهم است.

اعداد در زبان چینی

زمان و ساعت ازابتدایی ترین و مهم ترین مباحثی هست که ممکن است، هریک ازما برای برنامه ریزی واطلاع از زمان دقیق یک دیدار ساده، برگزاری جلسات ویاحتی برگزاری رویدادهای کاری خود، به آن احتیاج داشته باشیم. اگر شماهم برای انجام فعالیت روزانتون نیازبه دانستن زمان و ساعات شبانه روز به چینی را دارید ویا علاقمند به آموزش زبان چینی هستید با ما همراه باشید تا درادامه مطالب چگونگی بیان زمان وساعت درزبان چینی را به شما عزیزان بیاموزیم.

بیشتر بخوانید  نغمه هستی در گذر فصل‌ها: زمزمه نام ماه‌ های سال به زبان چینی

مردم چین ازساعت 12ساعته استفاده می کنند. به همین علت برای بیان ساعت ازاعداد1تا12استفاده می شود. پس اول ازهمه باید اعداد1تا12را به زبان چینی آموزش ببینیم.

  1. : yī
  2. : èr

توجه کنید که برای بیان زمان ساعت2 باید از   Liǎng استفاده شود به جای   èr

  1. : sān
  2. : sì
  3. : wû
  4. : liù
  5. : qī
  6. : bā
  7. : jiǔ
  8. : shí

اکنون که به یادگیری اعداد 0 تا 10 زبان چین اشاره کردیم ، وقت آن رسیده است یک قدم جلوتر بریم و اعداد 11 تا 20 راهم یادبگیریم. برای این کار، فقط باید اعداد 0 تا 10 را به خوبی به حافظه بسپاریم و بعد از آن امکان ایجاد هر عدد دلخواه با توجه به الگوی مشابه برایتان ممکن خواهد بود. اعداد ۱۱ الی ۲۰ از الگوی (عدد یکان+۱۰) پیروی می کنند،برای مثال :

برای مثال عدد14( Shí sì / 十四)به این شکل نوشته میشود عدد 10(Shí / ) وعدد(Sì / ) بسیار جالب است!دقیقا مثل آنچه درزبان فارسی یادمیگیریم مشابه آن را درزبان چینی نیزوجود دارد.

  1. 十一: shí +yī
  2. 十二: shí èr

اعداد مضارب 10از الگوی (مضرب در10)به دست می آید برای مثال:

(دوتا10)20二十 Èr shí

(سه تا10)30三十  Sān shí

آموزش این اعداد در ساعات شبانه روز به چینی خیلی به علاقمندان به آموزش محاوره زبان چینی کمک میکند.

بیشتر بخوانید  نمادهای چین و تاثیر آن بر دنیا + 5 نمادها در زبان چینی

ساختار ساعت در زبان چینی

الان که اعداد را یادگرفتیم اکنون وقت آن است که نحوه بیان ساعت در زبان چینی را یادبگیریم. برای بیان ساعت در زبان چینی فقط کافیست مانند ساعت در زبان ایرانی ابتدا ساعت و سپس دقیقه را بیان کنیم.

  1. ساعت به چینی میشود: diǎn

  2. دقیقه به چینی میشود: fēnژ

پس برای بیان ساعت8:10باید بگوییم:

八点十分: Bā diǎn shí fēn

حال توجه کنید اگر عدد ساعت شما تک رقمی باشد مثلا8:05دقیقه باید توجه کنید که صفر نیزباید خوانده شود برای مثال:

8:05را میگوییم: 八点零五分: Bā diǎn Líng wû fēn

بیان نیم ساعت و یا یه ربع به زبان چینی(تقسیم بندی دقایق مهم)

نیم درزبان چینیbàn می باشد درنتیجه برای ساعت2:30باید بگوییم:

  • ساعت 8 وسه ربع: 八点三刻:   Bā diǎn sān kè

  • یک ربع مانده به 9: 差一刻九点   Chà yī kè jiǔ diǎn

برای گفتن چند دقیقه مانده به ساعت مشخص باید ازکلمه درابتدای جمله استفاده کنیم وطبق ساختارزیرعمل کنیم:

Chà+عدد دقیقه مانده+fēn+عدد ساعتی که هنوزبه آن نرسیده+diǎn

برای مثال اگربخواهیم بگوییم 5دقیقه به ساعت یک باید بگوییم: 12:55差五分一点Chà wǔ fēn yīdiǎn

برای ثبت نام در کلاس آموزش بازرگانی زبان چینی یا مشاوره رایگان روی لینک زیر کلیک کنید

بخش های مختلف روز

موقعی که درمورد زمان صحبت می کنیم، لازم است که بخش های مختلف ازروز را نیزبلد باشیم. هنگامی که درمورد کارای روزانه خود صحبت می کنیم وبرنامه ریزی می کنیم مهم هست که تشخیص دهیم درمورد کدوم بخش از روزمان صحبت می کنیم. به این منظوردراینجا با چند لغت دیگرازقسمت های مختلف روزآشنا میشویم. ولی اگرقصد دارید که بهترو دقیق تر این زمان ها و اصول مهارتی نوشتاری و گفتاری را درزبان چینی آموزش ببینید حتما دوره هایHSKرا مطالعه کنید.

  • صبح زود(早上 – zǎo shàng)

  • پیش ازظهر(上午 – shàng wǔ) 

  • ظهر(中午 – zhōng wǔ)                                                         

  • بعدظهر(下午 – xià wǔ)

  • شب(晚上 – wǎn shàng)                                                                                                      

بیشتر بخوانید  آزمون HSK چیست و چه اهمیتی دارد؟

نمادهای ساعات شبانه روزبه چینی

12نماد «شی چن درچین»:

  1. درساعت های 23شب تا1بامداد، موش ها پس ازبه خواب رفتن مردم، شروع به فعالیت می کنند. ازاین رو، این قسمت از ساعات شبانه روز به چینی را به نام «موش» نام گذاری کرده اند.
  2. ساعت های ا تا3 بامداد را در ساعات شبانه روز به چینی به نام روز«گاو» نام گذاری کرده اند زیرا دامپروران اعتقاد دارند که دراین ساعات گاوها به علف خوردن و چریدن مشغول هستند.
  3. در ساعت های 3تا5 بامداد که ببرها درروز خواب هستند فعال تر و خشن ترمی شوند واغلب صدای غرش آن ها مردم را ازخواب بیدارمی کند. پس این بخش از ساعات 00به چینی به نام «ببر» نامیده  می شود.
  4. درساعت های 5تا7، زمانی که هوا روبه روشنی می رود، خرگوش ها به علف هایی که رویشان شبنم نشسته، علاقه زیادی نشان می دهند، پس دراین ساعات از لانه خود خارج می شوند تا خودشان را ازعلف هایی که رویشان شبنم نشسته سیرکنند. پس این بخش ازشبانه روز«خرگوش» نامیده شده است.
  5. ساعت های 7تا9 زمان به وجود آمدن مه است وبا توجه به این که طبق افسانه های قدیمی چینی اژدها برای رفت وآمد سوارابرومه می شود. این بخش ازروزدرساعات شبانه روز به چینی را«اژدها»می شناسنند.
  6. درساعت های 9تا11مه کاملاً ازبین رفته وهوا بسیارروشن می شود. دراین زمان از شبانه روزمارها عزم شکارمی کنند. پس این بخش ازساعات شبانه روز به نام«مار» نامگذاری شده است.
  7. ساعت های13تا15را مردم چین زمان بسیارمناسبی برای چراندن گوسفند می دانستند واین ساعات شبانه روزبه چینی رابه ساعات«گوسفند»نام گذاری کردند.
  8. ازساعت های 15تا17 افول وغروب آفتاب شروع می شود ومیمون ها دوست دارند دراین زمان جیغ وداد راه بیاندازند. از این تقارن نام این بخش ازساعات شبانه روز به چینی به نام روز«میمون»نامیده شده است.َ
  9. درساعت های 17تا19مرغ وخروس های خانگی به لانه شان برمی گردند. پس این بخش ازروز«خروس »نامیده شد.
  10. درساعت های 19تا21سگ های نگهبان، به هوشیارترین حالت خودشان می رسند.پس این بخش ازروز به نام«سگ» شناخته شده است.
  11. درساعت های 21تا23 که شهرها وروستاها درسکوت فرومی روند، خوک ها عادت دارند که ظرف خوراکشان را با سرحرکت می دهند ویا آن رابرعکس می کنند به طوری که صدای آن می تواند مردم را ازخواب بیدارکند. پس این بخش ازشبانه روزرا«خوک» نامیدند.

برای ثبت نام در کلاس آموزش زبان چینی یا مشاوره رایگان روی لینک زیر کلیک کنید

مردم چین دردرازمدت این روش ثبت«شی چین» های یک شبانه روزرا برای نامگذاری گردش ها دوازده سال نیزانجام دادند که به 12 نماد جانوری سال ها تبدیل شده است. برای اینکه بتوانیم مهارت کافی را در زمینه ای  کسب کنیم نیازبه صبروکوشش زیادی داریم.تلاش کردیم دراین مقاله با توضیح درباره ساعات شبانه روز به زبان چینی واندکی با قواعد اعداد و زمان ونمادهای ساعات آشناتون کنیم و نشون بدیم چه قدرزبان چینی برخلاف فکراکثرعموم شیرین و دوست داشتنی است.

برای  استفاده از خدمات مترجمی زبان چینی با بنیاد چین همراه باشید.

 

6 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Picture of دکتر ایرج وثوقی

دکتر ایرج وثوقی

دکتر ایرج وثوقی هستم، فارغ التحصیل مقطع دکترای تخصصی از چین با بیش از بیست و چهارسال سابقه آموزشی در دانشگاه‌های ایران و چین، بنیانگذار بنیاد چین،مولف و مترجم کتاب‌های چینی و برگزارکننده دوره های تخصصی تجارت با چین

15 اصطلاحات چینی بازرگانی
در دنیای تجارت بین‌المللی، آشنایی با زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف...
چینی محاوره‌ای و حمل و نقل در زبان چینی
چینی محاوره‌ای یکی از پیچیده‌ترین و پرکاربردترین زبان‌های دنیاست که...
بیان احساسات به چینی
در هر زبانی بیان احساسات بخش مهمی از مکالمات روزانه...
بازی ماژونگ چینی
بازی ماژونگ یکی از قدیمی‌ترین، پرطرفدارترین و محبوب ترین تفریحات...
آموزش اسامی خویشاوندان به چینی
اسامی خویشاوندان به چینی یکی از پیچیده‌ترین و غنی‌ترین جنبه‌های...
بلاگ
از بلاگ ما دیدن کنید
جدید ترین و بروز ترین اطلاعات
اینجا کلیک کنید
آموزش زبان چینی
بنیاد بین المللی چین با بیش از 10 سال تجربه در زمینه‌ی آموزش زبان با بهره‌گیری از مدرسین کار آزموده و داشتن بیش از 600 زبان‌آموز در تهران، توانسته است رتبه نخستِ آموزش زبان چینی را به خود اختصاص دهد.
آموزش با بروز ترین متد ها
اینجا کلیک کنید
خدمات ترجمه
با بنیاد بین‌المللی چین میتوانید متون خود را یه سریع ترین شکل و با کیفیت بالا ترجمه کنید.
کیفیت و زمان
را با ما تجربه کنید
اینجا کلیک کنید