اعداد زبان چینی از 1 تا 100

آنچه در این مقاله می‌خوانید

همانطور که در مقاله الفبای زبان چینی با کاراکترهای عجیب حروف چینی آشنا شدید، در این مقاله با اعداد زبان چینی آشنا خواهیم شد و می‌بینیم که این اعداد نیز دارای ظاهر عجیب و غریب هستند! البته جای نگرانی نیست. یادگیری اعداد زبان چینی آسان‌تر از آن چیزی هست که فکرش را بکنید. تا انتها همراه ما باشید تا ضمن یادگیری اعداد 1 تا 100 زبان چینی، شکل نوشتار و تلفظ صحیح آن را فرا بگیرید.

اعداد زبان چینی

 

همچنین بعد از خواندن این مقاله قادر خواهید بود سن خود با به زبان چینی بیان کنید و شماره تلفن خود را به چینی تبدیل کنید.

اعداد زبان چینی از 0 تا 100 !

اعداد زبان چینی را می‌توان بخش اساسی و جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره چینی دانست و اولین موضوعی است که هنگام یادگیری زبان چینی آن را آموزش خواهید دید. بیاید با یک اصل اساسی شروع کنیم: در زبان چینی یک خط افقی 一 (yī) نمایانگر عدد 1 است. دو خط افقی 二 (èr) یعنی 2 و سه خط افقی 三 (sān) همانطور که حدس می‌زنید نشانگر عدد 3 است.

جدول زیر اعداد زبان چینی از 0 تا 10 را نشان می‌دهد. ستون اول شماره مورد نظر، ستون دوم شکل نوشتاری آن در زبان چینی و ستون سوم هم تلفظ صحیح آن را نشان می‌دهد.

شماره Hanzi (کاراکتر چینی) Pinyin (تلفظ)
0 零 / 〇 Líng
1
2 Èr
3 Sān
4
5
6 Liù
7
8
9 Jiǔ
10 Shí

حال که اعداد 0 تا 10 زبان چینی را آموختیم، اکنون زمان آن رسیده است یک قدم جلوتر رفته و اعداد 11 تا 20 را بیاموزیم. البته اگر با دقت به جدول زیر نگاه کنید متوجه نظم منطقی که در اعداد وجود دارد خواهید شد. کافیست اعداد 0 تا 10 را به خوبی به خاطر بسپارید و بعد از آن قادر خواهید بود به راحتی هر عدد دلخواه دیگر را از ترکیب این اعداد ایجاد کنید.

به عنوان مثال عدد 14 (Shí sì / 十四) به این شکل ساخته می‌شود: 10 (Shí / ) و 4 ( / ). بسیار زیباست! دقیقا مشابه آن چه در زبان فارسی وجود دارد، در زبان چینی هم دیده می‌شود.

جدول زیر اعداد 11 تا 20 را نشان می‌دهد:

شماره Hanzi (کاراکتر چینی) Pinyin (پین‌یین)
11 十一 Shí yī
12 十二 Shí èr
13 十三 Shí sān
14 十四 Shí sì
15 十五 Shí wǔ
16 十六 Shí liù
17 十七 Shí qī
18 十八 Shí bā
19 十九 Shí jiǔ
20 二十 Èr shí

تبریک میگویم! شما موفق شدید اصول اولیه اعداد زبان چینی را فرابگیرید. بنابراین از 21 تا 100 با همان تئوری که برای هر شماره اعمال می‌شود قابل پیاده‌سازی است و یادگیری را آسان می‌کند.

اعداد به زبان چینی از 21 تا 100 به شرح زیر می‌باشد:

شماره Hanzi (کاراکتر چینی) Pinyin (پین‌یین)
21 二十一 Èr shí yī
22 二十二 Èr shí èr
23 二十三 Èr shí sān
24 二十四 Èr shí sì
25 二十五 Èr shí wǔ
26 二十六 Èr shí liù
27 二十七 Èr shí qī
28 二十八 Èr shí bā
29 二十九 Èr shí jiǔ
30 三十 Sān shí
31 三十一 Sān shí yī
32 三十二 Sān shí èr
33 三十三 Sān shí sān
34 三十四 Sān shí sì
35 三十五 Sān shí wǔ
36 三十六 Sān shí liù
37 三十七 Sān shí qī
38 三十八 Sān shí bā
39 三十九 Sān shí jiǔ
40 四十 Sì shí
41 四十一 Sì shí yī
42 四十二 Sì shí èr
43 四十三 Sì shí sān
44 四十四 Sì shí sì
45 四十五 Sì shí wǔ
46 四十六 Sì shí liù
47 四十七 Sì shí qī
48 四十八 Sì shí bā
49 四十九 Sì shí jiǔ
50 五十 Wǔ shí
51 五十一 Wǔ shí yī
52 五十二 Wǔ shí èr
53 五十三 Wǔ shí sān
54 五十四 Wǔ shí sì
55 五十五 Wǔ shí wǔ
56 五十六 Wǔ shí liù
57 五十七 Wǔ shí qī
58 五十八 Wǔ shí bā
59 五十九 Wǔ shí jiǔ
60 六十 Liù shí
61 六十一 Liù shí yī
62 六十二 Liù shí èr
63 六十三 Liù shí sān
64 六十四 Liù shí sì
65 六十五 Liù shí wǔ
66 六十六 Liù shí liù
67 六十七 Liù shí qī
68 六十八 Liù shí bā
69 六十九 Liù shí jiǔ
70 七十 Qī shí
71 七十一 Qī shí yī
72 七十二 Qī shí èr
73 七十三 Qī shí sān
74 七十四 Qī shí sì
75 七十五 Qī shí wǔ
76 七十六 Qī shí liù
77 七十七 Qī shí qī
78 七十八 Qī shí bā
79 七十九 Qī shí jiǔ
80 八十 Bā shí
81 八十一 Bā shí yī
82 八十二 Bā shí èr
83 八十三 Bā shí sān
84 八十四 Bā shí sì
85 八十五 Bā shí wǔ
86 八十六 Bā shí liù
87 八十七 Bā shí qī
88 八十八 Bā shí bā
89 八十九 Bā shí jiǔ
90 九十 Jiǔ shí
91 九十一 Jiǔ shí yī
92 九十二 Jiǔ shí èr
93 九十三 Jiǔ shí sān
94 九十四 Jiǔ shí sì
95 九十五 Jiǔ shí wǔ
96 九十六 Jiǔ shí liù
97 九十七 Jiǔ shí qī
98 九十八 Jiǔ shí bā
99 九十九 Jiǔ shí jiǔ
100 一百 Yì bǎi

بیشتر بخوانید: پین‌یین در زبان چینی

بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که مهم‌ترین کاراکترها در اعداد زبان چینی مربوط به شماره 1 تا 10 می‌باشد. اگر تلاش کنید این شماره‌ها را خوب به خاطر بسپارید و از آن استفاده کنید، قادر خواهید بود هر عددی در بازه 1 تا 100 را با استفاده از همین اعداد بسازید و نیازی به حفظ کردن آن‌ها نداشته باشید.

شماره تلفن در زبان چینی

حال که با اعداد 1 تا 100 زبان چینی آشنا شدید، احتمالا به راحتی می‌توانید در صورت لزوم شماره تلفن خود را به چینی تبدیل کنید. البته یک نکته مهم که باید آن را به خاطر بسپارید این است که هنگام اشاره به شماره تلفن، عدد 1 به عنوان ( 一 یی) خوانده نمی‌شود و به جای آن از یائو – Yāo (一) استفاده می‌شود.

به عنوان مثال اگر شروع شماره تلفن شما با عدد 136 باشد می‌گویید: Yao San Liu و نه Yi San Liu !

در زبان فارسی و انگلیسی ممکن است گاهی اعداد را با هم بیان کنیم. مثلا هنگام ادای شماره 2259874 می‌گوییم: بیست و دو، پنجاه و نه، هشتصد و هفتاد و چهار. در حالی که در زبان چینی اینگونه نیست و هر عدد به تنهایی و به صورت منفرد بیان می‌شود.

بنابراین شما به طور کامل با تمام اعداد و نحوه استفاده از آن‌ها آشنا شدید. تنها یک استثنا وجود دارد و آن هم استفاده از یائو به جای یی است که باید به خاطر بسپارید.

با ذکر یک مثال این موضوع را جمع‌بندی می‌کنیم. فرض کنید شماره تلفن شما اینگونه باشد: 13439191994. اگر می‌خواهید این شماره را به کسی بدهید باید بگوید: Yao, San, Si, San, Jiu, Yao, Jiu, Yao, Jiu, Jiu, Si

تاریخ تولد به زبان چینی

حال که اعداد زبان چینی را شناختید و با کاراکترهای آن آشنا شدید می‌توانید تاریخ تولد خود را با استفاده از اصول زیر به چینی بیان کنید.

در زبان چینی سال را نمایش می‌دهند و تلفظ آن nián می‌باشد. کاراکتر مربوط به ماه و yuè تلفظ می‌شود. کاراکتر مربوط به روز دو حالت دارد. در چینی رسمی کاراکتر آن و تلفظش می‌باشد. در حالی که در زبان شفاهی کاراکتر آن و تلفظش hào می‌باشد.

حال با ذکر این نکات فرض کنید تاریخ تولد شما 24 نوامبر باشد. در زبان چینی مانند زبان فارسی ترتیب بیان تاریخ به صورت سال، ماه و روز است. بنابراین این تاریخ اینگونه بیان خواهد شد: 11月24号 که معادل است با Shi Yi Yue, Er Shi Si Hao. اگر هم بخواهید سال تولد را هم بیان کنید کافیست از 2 رقم آخر سال تولد استفاده کنید. یعنی 1986 برابر است با: 86年 که معادل Ba Liu Nian خواهد بود. به همین راحتی!

شمارش به وسیله انگشتان

این بخش احتمالا جالب‌ترین قسمت از کل مقاله خواهد بود و شما را هیجان‌زده خواهد کرد.

در بسیاری از فرهنگ‌ها، افراد از انگشتان دست خود برای نشان دادن اعداد استفاده می‌کنند و این کار را با بالا گرفتن انگشتان انجام می‌دهند. اما اگر عدد مورد نظر بیشتر از 5 باشد چطور؟! آیا می‌توان با علائم و نشانه‌های خاصی و تنها با استفاده از یک دست این کار را انجام داد؟! یا وقتی در یک دست خود تلفن همراه داریم با دست دیگر چطور می‌شود اعداد بالای 5 را نشان داد؟!

شمارش اعداد به زبان چینی با انگشتان توسط چینی‌ها در این زمینه از بقیه فرهنگ‌ها جلوتر هستند. هر عدد کوچکتر از ده در زبان چینی دارای یک نشانه خاص است که می‌توان با آن منظور مورد نظر خود را به مخاطب برسانید. وقتی آن‌ها را یاد گرفتید هر زمان که بخواهید می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. تصویر زیر را نگاه کنید

حال که این نشانه‌ها را آموختید به راحتی می‌توانید در مکان‌های شلوغ بدون اینکه مجبور باشید داد بزنید منظور خود را انتقال دهید.

دو نکته مهم

  • اعداد مختلط در چک‌های بانکی، سکه و اسکناس‌های بانکی استفاده می‌شود. به استثنای شماره‌های 20، 30 و 40 که در [براکت] قرار می‌گیرند و جایگزین‌های این اعداد هستند.
  • 两 (liǎng) هنگام شمارش دو فرد یا دو شی استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند به عنوان رقم اول عدد 200 (两百)، دو هزار (两千) و غیره استفاده شود. به عنوان مثال 222 نفر معادل است با 两百二十二人.

جمع‌بندی

برخلاف آنچه در مورد سختی زبان چینی شنیده‌اید، سیستم عددی در چین بسیار منطقی و صریح است. خواندن و به یادآوردن اعداد زبان چینی خیلی آسان است اما برای استفاده دقیق و روان از آن‌ها در شرایط زندگی باید کمی تمرین کنید.

شاید برای بسیاری از افرادی که به تازگی آموزش زبان چینی را آغاز کرده‌اند یادگیری یک عدد یا حتی گفتن سن و روز تولد کمی مشکل باشد. پیشنهاد ما به شما این است که به جای حفظ کردن تعداد زیادی کاراکتر که مربوط به هر عدد است، تنها به یادگیری منطق ارتباطی بین آن‌ها بپردازید و در این راستا تلاش کنید. در غیر این صورت به زودی از یادگیری زبان چینی دلسرد خواهید شد و آن را کنار خواهید گذاشت.

ارزش تسلط بر اعداد را نمی‌توان دست‌کم گرفت. زیرا در زندگی روزمره بسیار مهم هستند. اعداد زبان چینی در واقع دارای اهمیت فرهنگی هستند و برخی از آن‌ها نماد خوش‌شانسی و بخت و اقبال می‌باشند.

در پایان همانطور که فراگیری زبان چینی نیازمند تلاش مستمر و طولانی می‌باشد یادگیری اعداد زبان چینی هم از این قاعده مستثنا نیست. بنیاد مطالعات چین با تجربه برگزاری کلاس‌های آموزش زبان چینی و رابطه موثر با موسسات چینی، سال‌هاست به عنوان پیشرو در این حوزه شناخته می‌شود. برای آگاهی از شرایط کلاس‌ها و نحوه ثبت‌نام با ما تماس بگیرید.

آموزش‌زبان‌چینی   ۰۲۱۶۶۱۲۳۰۸۶
ثبت‌شرکت‌در‌چین  ۰۲۱۶۶۱۲۷۹۹۸
تحصیل‌درچین       ۰۲۱۸۸۰۶۰۶۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

تسلط کامل روی پین یین ها + راهنمای جامع برای زبان آموزان چینی
یادگیری زبان چینی می‌تواند یک مسیر هیجان‌انگیز باشد، اما تسلط...
آزمون BCT + اطلاعات جامع و هزینه ها
آیا در نظر دارید آزمون های زبان چینی را انجام...
0 تا 100 موفقیت در آزمون MCT
آموزش و یادگیری زبان‌های خارجی همواره اهمیت زیادی داشته و...
آزمون HSKK چیست و بر چه مهارتی تمرکز دارد؟
  آیا به تسلط بر زبان چینی توجه کرده اید؟...
آزمون YCT برای چه سطحی از زبان آموزان می باشد و چه ویژگی هایی را دارد؟
اگر به تسلط بر زبان چینی اندیشید، آزمون YCT ممکن...
بلاگ
از بلاگ ما دیدن کنید
جدید ترین و بروز ترین اطلاعات
اینجا کلیک کنید
آموزش زبان چینی
بنیاد بین المللی چین با بیش از 10 سال تجربه در زمینه‌ی آموزش زبان با بهره‌گیری از مدرسین کار آزموده و داشتن بیش از 600 زبان‌آموز در تهران، توانسته است رتبه نخستِ آموزش زبان چینی را به خود اختصاص دهد.
آموزش با بروز ترین متد ها
اینجا کلیک کنید
خدمات ترجمه
با بنیاد ملی چین میتوانید متون خود را یه سریع ترین شکل و با کیفیت بالا ترجمه کنید.
کیفیت و زمان
را با ما تجربه کنید
اینجا کلیک کنید